Corolla: Ikke lenger verdens kjedeligste

CANNES (DinSide Motor): 29 millioner. Et ufattelig høyt tall - og identisk med antall Corollaer som er solgt gjennom tidene. Nå kommer niende generasjon av ur-Toyotaen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Alle bilprodusenter sliter med det samme paradokset: Hvis en bilmodell selger svært godt i starten, blir den raskt et vanlig syn. Et vanlig syn er som regel identisk med et kjedelig syn. Og det å bli oppfattet som kjedelig, kan i neste omgang skremme kundene vekk.

Nettopp dette parakokset har rammet dagens utgave av Toyota Corolla med full tyngde. I 1998 rullet nærmere 6.000 Corollaer ut fra norske bilbutikker og Corolla fikk dermed en tredjeplass på listen over Norges mest populære biler. Siden den gang har det bare gått en vei - nedover. Corolla har nå falt til en åttende plass og første halvår i år var det kun solgt drøye 1.300 stykker. Corolla ble kort og godt et offer for sin egen suksess.

Ny fra topp til tå

Det samme kan selvsagt skje igjen, men vi spår at det tar lang tid før neste generasjon Toyota Corolla blir pådyttet tittelen "Verdens kjedeligste bil". Vi har tittet på niende generasjon Corolla, og kan konstatere at alt som har med dagens Corolla å gjøre er kastet på skrothaugen.

Egen identitet

Selv om nye Corolla ikke er like freidig som lillebror Yaris, så falt i hvert fall vi for bilens kurver. De klare frontlyktene er tegnet med skarp strek og omkranser en Yaris-lignende perforfert grill. Tåkelysene er plassert i morske utfresinger og en artig bul i senter av panseret gir Corolla en egen identitet.

Også hekken er fullstendig forandret, blant annet ved at bakluken har blitt mye brattere. De pene baklysene snor seg tidsmessig rundt bilens bakre hjørner og danner en slags skuldre à la Audi A3. Og utenpåliggende dørhåndtak har erstattet forgjengerens vippeplater. Utseendet taler ikke lenger mot Corolla.

Vekt på opplevd kvalitet

Toyota er kjent for sin høye kvalitet, og Corolla har ikke vært noe unntak. Nettopp kvaliteten er vel det som i hovedsak har solgt dagens utgave. Men objektiv kvalitet er én ting, kvalitetsfølelse er noe annet. Og når det gjelder sistnevnte, har dagens Corolla kommet dårlig ut. Toyota har rett og slett ikke klart å skape den samme kvalitetsfølelsen som mange av sine europeiske konkurrenter.

Kraftanstrengelse

Nettopp derfor påstår Toyota at de har gjort en kraftanstrengelse på interiørsiden. Det er for eksempel lagt mye arbeid i å utvikle et dørklikk som låter riktig. Luftdysene er bedre integrert i dashbordet og plastkvaliteten har blitt noe mer eksklusiv.

Vi synes imidlertid ikke Toyota har lyktes like godt inni bilen som utvendig. Alt som har med følelser å gjøre er selvsagt subjektivt, men vi tør likevel påstå at Corolla-interiøret ikke helt når opp på europeisk nivå når det vi snakker om er opplevd kvalitet.

4 kollisjonsputer

Utstyrsnivået er heller ikke noe å rope hurra for. Rattet er for eksempel ikke dybdejusterbart og elektronisk stabilitetskontroll (ESP) er ikke engang standardutstyr på de høyest motoriserte utgavene. Vi mener også Toyota burde utrustet Corolla med 6 kollisjonsputer, slik som for eksempel Peugeot har gjort i 307. Fremtidige Corolla-eiere må imidlertid nøye seg med 4 stykker.

God plass, men god nok?

I løpet av det siste halvåret har det skjedd en stille revolusjon når det gjelder plassutnyttelse i biler tilhørende Golf-klassen. Vi ble oppriktig imponert da vi testet baksetene i nye Honda Civic og da vi testet 307 forsto vi at Honda ikke er alene om å tenke plass.

Også Toyota har lagt vekt på plassutnyttelse og etter en rask prøvesitting av nye Corollas bakseter, kan vi konstatere at det nå er fullt mulig for voksne personer å bli med på tur i bilens bakseter. Om Toyota har vært like flinke som Honda og Peugeot gjenstår imidlertid å se. Dette vil vi forsøke å finne ut gjennom en sammenligningstest av de tre nevnte bilene.

Verso-utgave også av Corolla

Corolla Verso Vis mer

Vi har nå konsentrert oss om kombi-utgaven, som utvilsomt vil bli den mest solgte versjonen. Men Corolla kommer selvsagt også som stasjonsvogn. I tillegg kommer en sedan-versjon, og - ikke minst - Corolla Verso.

Verso er lengre og høyere enn kombi-utgaven, og kan blant annet skilte med uttakbare bakseter. Corolla Verso er med på utfylle en snart komplett rekke av fleksi- og flerbruksbiler, som begynner med Yaris Verso og ender opp med Previa. Sommeren 2002 kommer også Avensis Verso og dermed vil Toyota sitte med svært gode kort på hånden når barnefamiliene skal kapres.

Januar 2002

Corolla kommer kun i to utstyrsnivåer, Terra og Sol. Prisene er ennå ikke fastsatt, men med tanke på at svært aktuelle konkurrenter som Honda Civic og Peugeot 307 begynner på henholdsvis 188.000 og 180.000, bør inngangsmodellen 1.4 Terra ikke koste mye mer enn 180.000 kroner.

Både tre- og femdørs kombi, stasjonsvogn og Verso vil være på plass i Norge i midten av januar neste år. De som venter i spenning på råtassen Corolla T-sport må imidlertid vente til snøen har gått. Sedanen kommer først ved årskiftet 2002/2003.

Du finner mer informasjon om de seks motoralternativene og andre tekniske data her.