Corolla-etterfølgeren Auris i full blomst

Det er litt paradoksalt at splitter nye Toyota Auris, som er utviklet i og for og skal bygges i Europa, lanseres først i Japan. Men med blant annet tre fine dieselmotorer blir den helt sikkert godt mottatt her i Norge på vårparten også.

Vis mer

Corolla-etterfølgeren Auris i full blomst

  1. Store bilder
Korte overheng foran og bak. Minner mye om Yaris. Vis mer
Sjekk høyt plassert girspak. Ergonomisk. Vis mer
Vis mer


Vi så Auris som ”konseptbil” på Parismessen for bare tre uker siden. Fra i går var den altså i salg i Japan. Auris, som ikke likner så rent lite på Yaris i både navn og form, erstatter kombiutgaveneav Corolla i Norge fra våren 2007.

Modellavklaringer

Merk uthevingen, for foreløpig ser Corolla sedan og stasjonsvogn ut til å gå videre i nåværende form. Vi har som våkne lesere vil huske også nettopp skrevet om nye Corolla sedan og stasjonsvogn i Japan, men det er ingen grunn til å ta for gitt at disse kommer til Europa. Tvert i mot, om vi ser på Toyotas for tiden klare filosofi om å skreddersy biler for markedene de skal selges i.

Fem fine motorer

Fra Paris-messen, da Auris offisielt kun var en konseptbil, fikk vi kun vite de ytre målene på bilen. Med 4,22 meter lengde er den kun ørlite grann lenger enn dagens Corolla og VW Golf. Nå har vi imidlertid fått oppgitt hele motorpaletten.

Bensin
1,4 VVT-i, 97 hester, 5 gir manuell
1,6 VVT-i, 124 hester, 5 gir manuell/MultiMode

Diesel
1,4 D-4D, 90 hester, 5 gir manuell/MultiMode
2,0 D-4D, 126 hester, 6 gir manuell
2,2 D-4D, 177 hester, 6 gir manuell

Men mest manuell

Som vi ser er det fortsatt for det meste manuelt girte biler, selv om det halvautomatiske MultiMode-systemet er tilgjengelig på den største bensinmotoren og den minste dieselmotoren. Dieselmotoren på 1,4 liter kan gi en både svært fornuftig og hyggelig bil. Og vi kan ikke dy oss for å spekulere i om 2,2-literen med 177 dieselhester og 400 newtonmeteren kan bli morsom i Auris - selv om vi ikke har hatt de beste opplevelsene med denne motoren i våre tester så langt.

Stor innvendig

Om ikke bilen er veldig mye lenger enn forgjengeren, har vi grunn til å sette høye forventninger til romsligheten. Auris er bygget på splitter ny plattform (som ingeniørene kaller det), hvilket i praksis har gitt muligheter til å forme bilen maksimalt etter rådende behov. Og det vil si mye innvendig plass for pengene.

Samtidig sportslig

Vis mer


Men det har langt fra gått fullstendig på bekostning av et annet likeverdig krav fra dagens kresne bilkjøpere; en bil skal helst både være dynamisk og elegant i tillegg til praktisk. Auris har fått kompakte og likevel spenstige linjer, noe Toyota har oppnådd mye ved kombinasjonen av å plassere hjulene langt ute i hvert hjørne samtidig som nedre vinduslinje er høy.

Og ergonomisk

Også førermiljøet virker spennende. Toyota har blant annet plassert girspak og andre betjeningsorganer så tett opp mot rattet som mulig. Og for alle som har vært på kjørekurs i det siste og blitt minnet om at man fortrinnsvis skal ha begge hendene på rattet til enhver tid, virker dette både smart og sportslig.

Under 230.000 for 1,4 diesel?

Vis mer


Leveringstidspunkt og priser foreligger ikke enda, men det er grunn til å håpe at Toyota klarer å holde Corolla-prisene uten for mye tillegg. I dag koster en Corolla 1.4 D-4D Sol 5-dørs (diesel) 243.000 kroner, men med den kommende avgiftsendringen fra nyttår regner vi med nypris på behagelige 227.000 kroner.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder