Commander med V6-diesel

Commander er Jeeps første med tre seterader. Den er basert på nye Grand Cherokee, men er strukket noen ekstra centimeter.

Commander med V6-diesel

  1. Store bilder!


Det er Magna Steyr-fabrikken i Graz i Østerrike som skal sette sammen de Jeep Commander som skal selges utenfor Nord-Amerika. En vanlig variant på samlebåndet tipper vi blir versjonen med dieselmotor under panseret.

Jeep bekrefter i forbindelse med Frankfurt-utstillingen i september at den fine treliters V6-dieselen som dukker opp i både Mercedes-Benz M-klasse og i Jeep Grand Cherokee også skal plasseres i Commander.

Sterk

Med 510 Nm fra 1.600 o/min og 218 hestekrefter er det en motor som passer perfekt i tunge terrengbiler, og til tross for at Commander er i underkant av fem centimeter lengre enn Grand Cherokee vil den fortsatt klare seg godt i terrenget. Akselavstanden er den samme.

Som i Grand Cherokee er det en automatgirkasse med fem trinn som gjør jobben. Det er litt uklart hvilket av firehjulsdriftsystemene som skal leveres med Commander 3.0 CRD, men vi tipper det blir Jeeps mest avanserte med elektronisk styring av midtdifferensialen og differensialene på for- og bakaksel.

Dropper V6-bensin

På det amerikanske markedet er en 3,7-liters V6 motor på 210 hestekrefter minste bensinalternativ. Den motoren blir ikke tilgjengelig for Europa, men begge V8-motorene dukker opp. På toppen troner 5,7-literen med 326 hestekrefter og 500 Nm. Litt rimeligere vil nok 4,7-literen bli med sine 231 hestekrefter og 410 Nm.

Den norske importøren håper det skal være mulig å registrere Commander som varebil på grønne skilter. Lansering i Norge er satt til mars 2006.

Store bilder av Jeep Commander.

Mer om Jeep Commander finner du her.

Test av Jeep Grand Cherokee med samme dieselmotor finner du her.