Volkswagen Passat 1.6 TDI Bluemotion slipper ut 114 gram CO2
Volkswagen Passat 1.6 TDI Bluemotion slipper ut 114 gram CO2Vis mer

CO2-tallene kraftig redusert

CO2-utslippene fra norske nybiler går nedover i et betydelig tempo.

Gjennomsnittlig CO2-tall for norske nybiler de to første månedene i år ligger på 140 gram. Det er rekordlavt, og hele 13 gram lavere enn på samme tid i fjor. Aller mest oppsiktsvekkende var januar måned, hvor snittutslippet for de nyregistrerte personbilene lå på 137 gram. Februar var ikke veldig mye dårligere med sine 144 gram.

Litt overraskende for noen er det kanskje at det er bensinbilene som har de laveste snittallene så langt i år, 137 mot 141 gram. Forklaringen er naturligvis at bensinandelen er høyere blant de mindre bilene.

Fra 2007

Ser vi på tallene fra de siste årene, er det en markert nedgang fra og med 2007. Dette henger nok også sammen med innføringen av en CO2-komponent i avgiftssystemet. Mens gjennomsnittelige utslipp i 2006 var 177 gram, har det altså nå sunket til 140. Det er en reduksjon på 37 gram i løpet av en periode på drøyt tre år, eller en gjennomsnittlig årlig reduksjon på snaut 12 gram medregnet årets to første måneder.

Toyota Prius er med på å dra snittet kraftig ned med sine 89 gram Vis mer


Et slikt tempo i reduksjonen er nok noe optimistisk å håpe på de neste årene, i alle fall basert på forbrenningsmotorene. Samtidig vet vi at elektrisitet er i ferd med å gjøre sitt inntog for alvor som drivmiddel og det kan skyte fart i utviklingen.

Snart nådd EUs mål

Tallene kan for øvrig ses opp i mot EUs krav om at gjennomsnittlig utslipp fra alle biler skal ligge under 130 gram i 2015. I og med at Norge nå bare ligger 10 gram bak skjema og det fortsatt er fem år igjen, er det kanskje mulig å spørre seg om kravene er strenge nok:

Har EU vært for snille?