CO2-kvote: Restriksjoner på privat bilkjøring kommer (APRILSPØK)

Miljøet skal reddes, og det på bekostning av privatbilismen. Fra og med neste år blir store bensin- og dieselslukere stående stille store deler av året.

Toyota Prius: En miljøvennlig bil. Vis mer
Citroen C1 1.0: En av de mest miljøvennlige bilene. Vis mer


De fleste har nok fått med seg at det globale klimaet har forandret seg. Selv her i Norge har varme vintre, orkaner og store uberegnelige nedbørsmengder gjort befolkningen noe betenkt. Mye av disse skadene kan direkte knyttes til privatbilismen og store utslipp av CO2. CO2-utslipp knytter seg direkte til forbruk og type drivstoff. En bil med dieselmotor som bruker 1 liter per mil har 11 prosent høyre utslipp av CO2 enn en bensinbil som bruker 1 liter per mil. I tillegg slipper en dieselbil ut mer nitrogenoksid og partikler enn en bensinbil.

I Sverige har man allerede gått over til en skatteordning (omtrent som vår årsavgift) som favoriserer miljøbiler veldig. Miljøbiler er biler som slipper ut mindre enn 120 gram CO2 per kilometer, og salget av disse bilene i Sverige har økt enormt.

Nordmenn går motsatt vei

Her i Norge er det annerledes. Til tross for enorme avgifter på biler og kjempedyrt drivstoff, kjører nordmenn privatbil som aldri før. I tillegg har salget av miljøfientlige SUVer og dieselbiler aldri vært høyere enn det det er nå. Derfor har politikerne bestemt at det må kraftigere lut til.

Dette er bakgrunnen til at det blir innført et nytt opplegg fra 2007. Alle blir utstyrt med et elektronisk førerkort som har en innebygget kvote for C02-utslipp. Det vil fungerer omtrent som prikkbelastningen som ble innført i januar 2004. Når du har brukt opp din personlige CO2-kvote må førerkortet leveres inn og du får det ikke tilbake før du har blitt tilført en ny kvote ved neste årskifte. I det øyeblikket førerkortet ditt er tappet for CO2-kvote vil du ikke få startet noen bil i det hele tatt. Selvsagt vil du heller ikka få startet bilen uten førerkort. Det vil dermed heller ikke være noen løsning med 10 biler i garasjen. Kjørt får du ikke gjort uansett.

Slik skal det fungere

Alle biler vil bli utstyrt med ny elektronikk, som betales av bileierne, og som sørger for at et nytt elektronisk førerkort blir belastet med CO2-utslipp. Hvor mye som brukes av din kvote bestemmes av hvilken bil du kjører. Kjører du Porsche Cayenne Turbo eller Range Rover Sport Supercharged vil din personlige kvote antaglig bli brukt opp i løpet av en måned eller to, mens de som kjører hybridbilen Toyota Prius, eller andre små biler som Citroen C1, Toyota Aygo, Kia Picanto og Mitsubishi Colt med små motorer vil kunne kjøre mesteparten av året, men antagelig i mye mindre omfang enn i dag.

Forslaget konkret

Porsche Cayenne Turbo: På alle måter en versting, også en miljøversting. Vis mer
Det samme gjelder Range Rover Sport Supercharged. En miljøversting. Vis mer


Den øvre grensen for hva en person kan slippe ut av C02 med bil er lagt på ett tonn i året. Det høres kanskje greit ut, men dette blir ikke enkelt for dere med store biler og store motorer. Denne grensen er nemlig svært streng, og den medfører at en Toyota Prius, som er den bensinbilen som slipper ut minst CO2, bare vil kunne kjøres drøyt 10.000 kilometer i året. Det er fordi den kun slipper ut 104 gram CO2 per kilometer. De som for eksempel kjører en VW Passat 1.9 TDI med 105 hestekrefter kan kjøre cirka 6.400 kilometer i året. Den slipper ut 157 gram CO2 per kilometer. Dette er drastisk i seg selv, men når vi beveger oss over på SUVer, blir det skikkelig trangt. Vi har nevnt Porsche Cayenne Turbo et par ganger, og sitter man med en slik bil i garasjen, blir man også faktisk sittende rolig en hel del. Med et CO2-utslipp på 378 gram per kilometer vil en slik bil ikke kunne kjøres mer enn drøyt 2.600 kilometer i året!

Mindre inntekter til Staten

Selvsagt har man også tenkt på dette. Inntektene staten har hatt fra bilsalget og drivstoffavgifter vil synke betraktelig. For å kompensere for det statlige inntektstapet, vil årsavgiften gå opp, men også engangsavgift og drivstoffavgifter vil øke dramatisk. Drivstoffpriser på 20 kroner literen er ikke usannsynlig. Dette er ikke fastsatt, men blir justert etter hvert som effekten av CO2-kvotene blir mer kartlagt.

Denne redaksjonen går mørke tider i møte og vi vil gjerne høre lesernes siste ønske på testfronten før de nye reglene trer i kraft 1. januar neste år. Send epost med dine siste ønsker hit: [email protected]

  • Listen over de mest miljøvennlige bensinbilene finner du her.
  • Listen over de mest miljøvennlige dieselbilene finner du her.
  • Statens vegvesens oversikt over samtlige bilmodeller finner du her.
  • Mer om miljøvennlige biler finner du her.