Citroëns sexy miljøbil

Laaav luksuskupé med måkevingedører, fremtidsinteriør og elektrisk drevne bakhjul. Det er lov å drømme. Spørs om ikke Citroën er på rett spor når de har råsexy drømmer på miljøfronten.

Citroen C-Métisse, med elektrisk drift på bakhjulene. Vis mer

Citroëns sexy miljøbil

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Kule dører. kanskje de blir mote på miljøbiler heretter? Vis mer
Vis mer
Vis mer
Førerplassen er fokusert rundt førerens øye. Hodestøtta sitter festet i taket. Vis mer
Vis mer


C-Métisse er så lang, lav og deilig som bare en glamourbil kan bli. Siste i hightech interiør og hvite, kroppsnære skinnseter gjør dette til et kjøretøy ingen kommer uberørt fra. Og med et miljøsmil rundt munnen.

Dieselhybrid

Miljø, ja. For Citroën ligger nemlig fokuset akkurat nå kombinasjonen av diesel og elektromotor. I februar i år meldte de om to 1,6-liters hybridmotorer i prototyputgave til de svært populære, men kanskje ikke spesielt sexy modellene 307 og C4. Motorene skal ha et forbruk på svært lave 0,34 liter diesel per mil. Et høydepunkt ved motorene er dessuten mulighet for null utslipp i hastigheter opp til 50 kilometer i timen. Da kjører bilen kun på elektrisitet, perfekt for eksempel i bystrøk - og innendørs.

Ekstra krefter

Men - disse elektromotorene kan også sørge for opp til 35 prosent ekstra kraft når du trenger det, som til ekstra akselerasjon ute på landeveien. Nå snakker vi sexy. Og det er kanskje ikke så lenge til det kommer heller. I dag koster hybridmotoren i følge Citroen dobbelt så mye som en tilsvarende vanlig dieselmotor å produsere. De har imidlertid satt seg mål om å ha dem på markedet til konkurransedyktige priser i 2010.

Mer om C-Métisse

Det ekstra ved sexy C-Metisse er imidlertid at elektromotorene er plassert i bakhjulene. Dermed snakker vi antagelig firehjulstrekk når det trengs. Konseptbilen er for øvrig bare 1,24 meter høy, så et lavt tyngdepunkt burde allerede være sikret. For ikke snakke om en lav og miljøvennlig luftmotstand. Laaave biler medfører ofte et plassproblem for passasjerbeina i de to setene bak. På C-Métisse er imidlertid dette kompensert ved å gi bilen lange tre meter akselavstand. En Porsche 911 har til sammenlikning kun 2,35 meter akselavstand.

Sexy dører

Men Citroen har brukt anledningen til putte på flere lekre detaljer; Kjørestillingen er fast justert rundt førerens øyepunkt. Derfor er hodestøtten festet fast i taket, mens man justerer stolen til rett høyde og plass. Ganske spesielt for en så lav kupé er dessuten fire dører. Men det er langt fra vanlige dører. Fordørene vipper opp som vinger. Bakdørene svinger opp og bak. Argumentet er at det er dørene som utgjør det største hinderet for å komme seg inn i en lav bil (sic), noe vi forstår når vi ser miniskjørtene Citroëns fotomodeller har brukt. Helt ok for oss, for dørene er skikkelig kule. Kanskje alle miljøbiler får slike dører heretter?

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder