C4 Aircross bør ha gode muligheter til å løfte salget til Citroën
C4 Aircross bør ha gode muligheter til å løfte salget til CitroënVis mer

Citroëns nye SUV klar

Med C4 Aircross får Citroën et SUV-alternativ som er aktuelt for langt flere.

De franske produsentene har ikke vært de mest dominerende i SUV-segmentet. Citroëns eneste alternativ har vært C-Crosser. Den er basert på Mitsubishi Outlander, men har vært hakket for stor og for dyr til å bli noen suksess i Norge.

Ny Outlander er på vei

Derfor tipper vi at Citroën-importøren har langt større forventninger til nye C4 Aircross. Den kommer til Norge allerede i april og prisene starter på 260.000 kroner. Da får du en 1,6-liters bensinmotor med 115 hester. En dieselmotor med samme effekt koster deg 10.000 kroner ekstra. Begge disse har forhjulsdrift.

Fra 310.00 kroner med firehjulsdrift

Billigste utgave med firehjulsdrift koster fra 310.000 kroner, med samme dieselmotor på 115 hester. Vil du ha mer krefter, må du opp på 1,8-literen med 150 hester. Denne dieselmotoren koster fra 360.000 kroner med firehjulsdrift, eventuelt 320.000 med forhjulsdrift.

Mitsubishi-samarbeid

Som vi tidligere har skrevet, har C4 Aircross opprinnelig sin tekniske basis i storselgeren Mitsubishi ASX. Dette er dermed det tredje trillingprosjektet mellom Citroën, Mitsubishi og Peugeot. Peugeot vil også lansere en tilsvarende bil ved navn 4008.

Les test av Mitsubishi ASX her

Fra før kjenner vi samarbeidsprosjektene C-Crosser, Outlander og Peugeot 4007, samt elbilene Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MiEV og Peugeot iOn.

ASX-BASERT: Hypnos-inspirert hekk på Citroën C4 Aircross, som i likhet med Peugeot 4008 er basert på salgssuksessen Mitsubishi ASX. Foto: Citroën



Egen dieselmotor

Det virker imidlertid som man har prøvd å distansere bilene litt mer fra hverandre denne gangen, og C4 Aircross har i alle fall designmessig fått sitt eget uttrykk. Også teknisk er det en viss forskjell, i alle fall i at Citroën har valgt å bruke sin egen 1,6-liter som innstegsmotor på dieselsiden. Det bidrar nok også til at de har klart å presse den under 120 gram CO2 med forhjulsdrift og under 130 med firehjulsdrift.

Dersom du kjøper firehjulsdrift, kan du som i ASX velge mellom ren forhjulsdrift, automatisk fordeling av kreftene eller en låsefunksjon som sikrer kontinuerlig kraft bakover.

Manuelt gir

Begge dieselmotorene har for øvrig sekstrinns manuelt gir. Bensinmotoren har en manuell femtrinnskasse. Alle motorene har start/stopp-automatikk.

Tre utstyrsnivåer er tilgjengelig. Attraction er billigst, Seduction koster 10.000 kroner ekstra og Exclusive koster ytterligere 20.000 kroner. Prisene er for øvrig ganske like de man finner hos Mitsubishi, eller noen få tusenlapper under i startpris.

Priser Citroën C4 Aircross
VersjonEffektUtstyrsnivåCO2-utslippPris
1,6l 2wd115 hkAttraction135 g/km260.000 kr
1.6 e-HDi 2wd115 hkAttraction119 g/km270.000 kr
1.8 e-HDi 2wd150 hkSeduction142 g/km320.000 kr
1.6 e-HDi 4wd115 hkAttraction129 g/km310.000 kr
1.8 e-HDi 4wd150 hkSeduction147 g/km360.000 kr