Citroëns nye flerbruksbil offisiell

Få dager etter at bildene av en miniatyrmodell lekket ut, offentliggjør Citroën bilder og mer informasjon om C4 Picasso.

Vis mer

Citroëns nye flerbruksbil offisiell

  1. Store bilder
Vis mer


Bildene viser en bil mer eller mindre identisk med modellvarianten som lå til salgs på ebay.com forrige uke. Målene avslører at dette blir en rommelig flerbruksbil. Lengden på 459 centimeter er henholdsvis 10 og 20 centimeter mer enn konkurrentene Renault Grand Scénic og Volkswagen Touran. Det store glasstaket på over en kvadratmeter burde også bidra til romfølelsen.

Fleksibelt interiør

Innvendig lover Citroën fleksible seteløsninger og god plass til både passasjerer og bagasje. Alle setene kan felles ned i gulvet og man får da et slett lasteplan helt frem til forsetene. Med alle setene nedfelt er lastekapasiteten voksne 1.951 liter (VDA). Som femseter med den midterste seteraden i bakerste posisjon, rommer bagasjerommet i C4 Picasso 576 liter. Bagasjerommet reduseres betraktelig med de bakerste setene oppslått, men oppbevaringsrom under setene kompenserer til en viss grad for dette.

Trekløver

C4 Picasso skal komplettere Citroëns flerbruksbilutvalg og plasserer seg mellom den mindre og aldrende Xsara Picasso og storebror C8. At Xsara Picasso fortsatt skal produseres, kommer kanskje som en overraskelse på mange, men med tanke på at C4 Picasso i første omgang blir en syvseter burde det likevel være plass for den. En kortere femseters versjon av C4 Picasso ryktes imidlertid også å være på vei som en konkurrent til eksempelvis Ford C-max og Renault Scénic.

Fire motorer

Vis mer


Fire motorer blir tilgjengelig fra lanseringen, to dieselmaskiner og to bensinmotorer. Minstemann er den velkjente 1,6 liter store dieselmotoren på 110 hestekrefter og 240 newtonmeter, en trivelig motor vi kjenner fra et utall modeller hos PSA og Ford-konsernet. Det største dieselalternativet er en 2,0-liter på 138 hester og 340 newtonmeter. Foretrekker man bensin, kan man velge mellom en 1,8-liter med 125 hestekrefter og 170 newtonmeter, samt en 2,0-liter på 143 hestekrefter og 200 newtonmeter

Elektronisk styrt girkasse

Vanlig manuell girkasse blir i første omgang kun tilgjengelig på 1,6 HDi og 1,8-liters bensin. Førstnevnte kan også leveres med den sekstrinns elektroniske girkassen som er standard på øvrige motorer. Konvensjonelt automatgir er tilgjengelig som ekstrautstyr på 2,0-liter bensin og diesel. Girvelgeren er flyttet opp på rattstammen for å frigjøre plass mellom forsetene. Dashbordet for øvrig er unikt for C4 Picasso.

Hydraulisk fjæring

Vis mer


Hydraulisk fjæring på bakakselen kan bestilles som ekstrautstyr. Den sørger for å holde bakkeklaringen konstant, også med tung last, og bidrar til mer stabil oppførsel og bedre komfort. En nyttig finesse er at bilen kan senkes for å lette lasting av store og tunge gjenstander.

Citroën C4 Picasso presenteres på bilutstillingen i Paris mot slutten av september. Det er ennå uvisst nøyaktig når den kommer til Norge, men det blir trolig en gang i oktober/november. Vi kommer tilbake med priser når de er klare.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder