<strong>NY GENERASJON:</strong> Nå får Picasso oppgraderinger som gjør den ennå mer attraktiv. Foto: Produsenten
NY GENERASJON: Nå får Picasso oppgraderinger som gjør den ennå mer attraktiv. Foto: ProdusentenVis mer

Citroëns fjonge familiefrakter

Picasso pimpes opp med nye hjelpemidler.

Citroën Picasso er en av de populære familiefrakterne, og den nye generasjonen Picasso er godt tatt imot av bilkjøperne. Mye av årsaken er praktiske og fleksible løsninger, samt god plass. Da er det duket for høy trivselsfaktor når familien skal på tur, enten man har seter til fem eller syv.

Intelligent vinterbil

Nå får Picasso oppgraderinger som gjør den ennå mer attraktiv. Tidligere er Citroën C5 lansert med et intelligent antispinnsystem som gir edre fremkommelighet på snø og is. Nå er det Picasso som får systemet, og det på alle modeller som er utstyrt med manuell girkasse.

I grove trekk kan systemet forklares med at det ikke blokkerer for hjulspinn, sånn som vi er vant til på antispinnsystemer. Her gis det rom for en viss grad av hjulspinn, for Citroën har innsett at hjulspinn til en viss grad faktisk gir bedre fremkommelighet enn et hjul som låses helt for spinn.

NY GENERASJON: Nå får Picasso oppgraderinger som gjør den ennå mer attraktiv. Foto: Produsenten


Det virker

Vi har prøvd tilsvarende system i C5 på isbane, og det er ingen tvil om at det virker. Med to biler plassert ved siden av hverandre var det liten tvil om hvilken bil man kom lettest av sted med. Både når man skal kjøre i gang, og når man allerede er i fart, er bilen med det intelligente systemet bedre. Teorien er egentlig enkel. Ved å la hjulene få spinne litt, så klorer det seg raskere frem enn et hjul som bremses opp for ikke å spinne. Samtididg holdes det innenfor en moderat grense.

Les Knut Mobergs test av C4 Picasso, en sexy fleksi

Flere følger etter

Flere produsenter går nå litt tilbake på de overfølsomme systemene. Et eksempel på dette finner vi i VW Amarok, som har fått et eget ABS-system for offroadkjøring. Dette lar faktisk hjulene blokkere en liten stund for de slår til. Dette for å la hjulene bremse seg ned til fast dekke for å få godt feste. Først da trer det opprinnelige ABS-systemet til.

Med Citroën sitt intelligente antispinnsystem er det ingen hensyn føreren trenger å ta. Alt er som før, det er bare å kjøre, og forhåpentligvis vil du merke at det griper bedre i mange situasjoner. Hovedbonusen må vel likevel tilskrives kontoen for sikkerhet. Det er tross alt viktigere enn fremkommelighet.

Citroën er ikke alene om å ha dette intelligente systemet.

Husker du den aller første Citroen Picasso?