<b>SLÅENDE DESIGN:</b> Denne burde være midt i blinken for Norge. Aircross-SUV-en til Citroën, som her inntil videre fremstår som konseptbil, har en design avledet fra C4 Cactus som er en overraskende suksess her i landet, og det er en ladbar hybrid som - i det minste på papiret - har gode ytelser. Foto: NEWSPRESS
SLÅENDE DESIGN: Denne burde være midt i blinken for Norge. Aircross-SUV-en til Citroën, som her inntil videre fremstår som konseptbil, har en design avledet fra C4 Cactus som er en overraskende suksess her i landet, og det er en ladbar hybrid som - i det minste på papiret - har gode ytelser. Foto: NEWSPRESSVis mer

Citroën viser sin røffe Aircross SUV

Citroën Aircross SUV Concept, heter den. Men kommer den som produksjonsbil, tro?

Dette er en SUV som, hvis den kommer i produksjon, kunne få suksess her i landet. Hvorfor? Jo, for det første fordi den er en ladbar hybrid, som vi vet er i ferd med å bli svært etterspurt her i landet.

Men også fordi Citroën her benytter seg av, og forlenger, design-idéene og elementene fra C4 Cactus, som så langt i år har løftet salget av merket og er den desidert mest solgte Citroën-modellen i skrivende stund. Den utfordrer også visuelle konvensjoner i en grad vi ikke er synderlig vant med i dagens bilverden.

Fronten med den meget spesielle lykte-konfigurasjonen ble for øvrig introdusert med dagens generasjon av familiefrakterne C4 Picasso og Grand C4 Picasso. Både disse og nevnte C4 Cactus har det til felles at de debuterte som konseptbiler, på samme måte som Aircross gjør nå.

SNILLERE BAK: Citroën Aircross Concept er definitivt røffere i fronten. Foto: NEWSPRESS Vis mer


Treffer bra

Dette betyr på mange måter at Citroën både har funnet tilbake til sine røtter og har truffet noe i tidsånden, selv her i landet hvor man stilmessig ofte foretrekker det kjente og «trygge».

Derfor liker vi også bedre denne konsept-suven enn den den de viste sist, Wild Rubis, men det skulle være en DS, Citröens luksusmerke, og dermed mer elegant og klassisk premium.

MER SIVILISERT: Dette er den elegante premium-SUV-en Wild Rubis - et fjernt søsken av Aircross nå som DS er skilt ut fra Citroën som varemerke. Foto: NEWSPRESS Vis mer


Aircross SUV er altså en høyreist versjon av Cactus, men også noe mer. Det er en SUV i mellomklassen med en lengde på 458 centimeter og dermed en del større enn dagens Aircross, som er basert på Mitsubishi ASX. Airbump-temaet er her flyttet lavere på sidene hvor det er mer naturlig for en slik bil å behøve beskyttelse.

Ladbar hybrid

Som seg hør og bør når man skal vise kommende teknologi i form av et konsept, er dette en ladbar hybrid. Tilsammen yter hybridsystemet 313 hestekrefter. En elmotor på 95 hestekrefter og 200 newtonmeter er plassert på bakakselen. Denne drives av et batteri som kan lades på 3,5 timer fra en stikkontakt. Da kan man (i teorien) kjøre bilen på bare strøm i opptil fem mil.

Bensinmotoren, med et slagvolum på 1,6 liter er kjent fra for eksempel Peugeot 308 GT, som vi har testet, og yter i Aircross Concept 218 hestekrefter. Dreiemomentet er 275 newtonmeter og 0 til 100 skal den klare på bare 4,5 sekunder. Forbruket ligger ifølge de offisielle tallene på 0,17 liter på mila - det tilsvarer i så fall et CO2-utslipp på 39 gram per kilometer.

BARE LITT OUTRERT: Produksjonsbilen kan komme til å ligne på dette en god del - antakelig med mer moderate felger. På Aircross er airbumps på siden erstattet av alloy-bumps for kraftigere beskyttelse (de tre trapes-formede elementene på nedsiden av dørene. Her er det ikke gummiputer med luft, men noe Citroën kaller "aluminium-skum". Foto: NEWSPRESS Vis mer


Global modell

Citroën Aircross Concept ble nylig vist på bilutstillingen i Shanghai. Kina er et naturlig valg i og med at det er blitt Citroëns viktigste marked og en av fire biler fra merker blir solgt der. Men Citroën presiserer at denne modellen vil være beregnet for markeder over hele verden. Når en eventuell produksjonsversjon av denne bilen vil komme, kan vi bare spekulere omkring, men det som skjedde med Cactus gir grunn til optimisme - kanskje ser vi en slik på veiene innen et par års tid?

Flere bilder:

TØFFING: Citroën Aircross ble lagt merke til i Shanghai. Foto: NEWSPRESS
HVA MÅ UT? Vi tror produksjonsbilen får mindre spektakulære felger enn dette. Foto: NEWSPRESS
JODA, 5-DØRS: Dørene bak åpnes motsatt vei... Foto: CITROËN
JODA, 5-DØRS: ...slik! Foto: CITROËN
MER VOKSEN CACTUS: Særlig fra denne vinkelen er likeheten med C4 Cactus slående. Foto: CITROËN
MER KONVENSJONELL: Med sine runde former og de mer klassiske baklyktene, er hekken mindre markant. Foto: CITROËN
OGSÅ PRAKTISK: Vår erfaring er at dører i denne konfigurasjonen har en del praktiske fordeler. Foto: CITROËN