<b>EL-SUV-CAB:</b> Den hinter om 70-tallets franske hippie-ikon, Citroën Méhari - men den er elektrisk drevet. Utseendet er rimelig sært, men som bil til utflukter til stranden burde den duge. Foto: BOLLORE
EL-SUV-CAB: Den hinter om 70-tallets franske hippie-ikon, Citroën Méhari - men den er elektrisk drevet. Utseendet er rimelig sært, men som bil til utflukter til stranden burde den duge. Foto: BOLLOREVis mer

Citroën skal selge åpen elbil

En liten, SUV-aktig kabriolet - det minner oss om noe.

De som husker Citroën Méhari fra 70/80-tallet, konkurrent til Mini Moke, vil nikke gjenkjennende når de ser denne. Kanskje ikke det vakreste på (eller utenfor), veien, men du verden så kul! Det må jo være bortimot det ideelle å bruke på strandferie...

I alle fall virker det som om Bolloré, firmaet bak Bluecar, har tenkt i de baner når de har utviklet denne bilen som har fått det kledelige navnet Bluesummer. Det er i samarbeid med PSA-gruppen (Peugeot og Citroën), bilen er utviklet og skal selges på markedet. Nylig ble det kjent at det er Citroën som skal stå for distribusjonen.

Alt om elbil på Dinside

Ti mil på landeveien

Den lille SUV-cab-en er bare 369 centimeter lang, 171 centimeter bred og 165 centimeter høy. Den er imidlertid ikke så lett som den ser ut til - 1.285 kilo - for den har en ganske stor batteripakke (Litium-metall-polymer), med en kapasitet på 30 kWt. Den veier 300 kilo, så selve bilen er altså under et tonn. Batteriene skal gi Bluesummer en rekkevidde på opptil 20 mil, ved bykjøring - begrenset til cirka ti mil på åpen vei..

Les også: Vår test av Citroëns rimelige elbil, C-Zero, i 2010

TRIVELIG OPPSYN: Bolloré har villet gi sin elektriske kabriolet et godslig uttrykk. Foto: BOLLORE Vis mer


Moderate ytelser

Elmotoren har en nominell ytelse på 35 kW (47 hestekrefter), noe som gir bilen en toppfart på 110 kilometer i timen. Det er altså ikke noe råskinn vi har med å gjøre, men det er øyensynlig ikke en slik bils oppgave. Bilen skal kunne lades på en hvilken som helst stikkontakt - den kan leveres med veggboks for garasjelading hjemme.

Bilens chassis er i stål og inkluderer batteripakken. Karosseriet er i gjennomfarget plast. Det ble nylig bekreftet at det er PSA-fabrikken i Rennes i Bretagne som skal produsere bilen fra september i år.

EN FORGJENGER: Citroën Méhari (bildet), som ble lansert på slutten av 60-tallet, var populær hos flower power-generasjonen. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Til Norge?

Så spør du kanskje: Kommer denne bilen til elbil-landet Norge? Vi har spurt pressesjef hos Citroën Norge, Ranveig Sønju, som svarer litt kryptisk at det per i dag ikke foreligger noen planer om det, men at «hva som skjer i fremtiden, vet man jo ikke...»

STRAND-BIL: Ikke riktig en buggy, er likevel Bluesummer en bil med god bakkeklaring og burde passe bra inn ved sjøen. Foto: BOLLORE
SUV-AKTIG: Med taket oppe har Bluesummer et aspekt av mini-SUV. Foto: BOLLORE
TRIVELIG OPPSYN: Bolloré har villet gi sin elektriske kabriolet et godslig uttrykk. Foto: BOLLORE
EN FORGJENGER: Citroën Méhari (bildet), som ble lansert på slutten av 60-tallet, var populær hos flower power-generasjonen. Foto: KNUT MOBERG
EL-SUV-CAB: Den hinter om 70-tallets franske hippie-ikon, Citroën Méhari - men den er elektrisk drevet. Utseendet er rimelig sært, men som bil til utflukter til stranden burde den duge. Foto: BOLLORE