Citroën på fleksibil-tronen

Citroën har åpenbart bestemt seg for å bli kongen av fleksi- og flerbruksbiler. I 2009 kommer nok en modell spesialdesignet for barnefamilier, C3 Picasso.

Allerede i dag kan Citroën friste sine kunder med fem modeller spesielt rettet mot barnefamilier. Den rimeligste er personvarebilen Berlingo, som nettopp har kommet i ny utgave. Deretter følger fleksibilen Xsara Picasso, som fortsatt selges i en rekke markeder (men ikke i Norge). De nyeste skuddene på stammen er fleksibilene C4 Picasso og syvseteren C4 Grand Picasso. I tillegg kommer flerbruksbilen og syvseteren C8.

Lengre, høyere og bredere

Første kvartal 2009 introduseres nok et alternativ; C3 Picasso. Navnet antyder at bilen er basert på småbilen C3, men målene tilser at C3 Picasso er betydelig større enn opphavet. Citroën oppgir i hvert fall at C3 Picasso måler 408 lengdecentimeter, 173 breddecentimeter og 172 høydecentimeter. Det betyr at den sammenlignet med C3 har vokst med 24 centimeter i lengden, 21 centimeter i høyden og 6 centimeter i bredden.

Søt og morsk

Vis mer
«Det som uansett er sikkert, er at C3 Picasso i likhet med alle andre bilmodeller vil måtte kjempe hardt om kundene.»

Citroën på fleksibil-tronen

  1. Store C3 Picasso-bilder
Vis mer
Vis mer


Utseendemessig fremstår bilen som uvanlig, men vellykket motsetningsfyllt. På én måte fremstår den som firkantet - men samtidig er den rund i kantene. Grunnet beskjeden størrelse, den smilende bakstøtfangeren og den myke fronten vil mange oppleve den som snill og søt. Samtidig er de avanserte og langstrakte frontlyktene litt morske.

Legg forøvrig merke til at frontruten strekker seg langt oppover mot taket og at A-stolpene deles av små sideruter. Om man tar seg råd til det, kan bilen også leveres med panoramatak i glass. Praktiske elementer som kraftige dørlister og takskinner er også på plass.

Praktisk

God takhøyde gir potensial for god plassutnyttelse, en mulighet vi regner med at Citroën har utnyttet. Citroën lover også smarte bakseteløsninger kjennetegnet ved uavhengige seter, lengdejustering og rask nedfelling.

Citroën lover at bilen vil bli tilgjengelig med flere moderne bensin- og dieselmotorer. Dieselalternativene som ifølge Citroën er de mest miljøvennlige, vil få betegnelsen Airdream.

Uklart lanseringstidspunkt

Det er allerede klart at C3 Picasso første gang vil bli vist frem for offentligheten under Paris-bilmessen i oktober i år og at den vil bli introdusert i det europeiske markedet første kvartal 2009. Den norske Citroën-importøren vet imidlertid foreløpig ikke når bilen kommer hit til landet eller hva den vil koste.

Hard konkurranse

Det som uansett er sikkert, er at C3 Picasso i likhet med alle andre bilmodeller vil måtte kjempe hardt om kundene. Mini-fleksibilene Opel Meriva, Honda Jazz, Mitsubishi Colt, Nissan Note og Skoda Roomster fyller nemlig omtrent den samme nisjen som C3 Picasso vil prøve seg i.

Vi kommer tilbake med mer informasjon så snart vi vet når C3 Picasso kommer til Norge og hva den vil koste.

  • Store bilder C3 Picasso-bilder finner du her.
  • Test av Citroën C4 Grand Picasso finner du her
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder