<b>ANNERLEDES:</b> Citroën har nylig funnet tilbake til sin tradisjonelle kreativitet og den nye importøren regner så avgjort med å kunne trekke veksler på det. På tre år vil de øke markedsandelen i Norge til fire prosent. (Etter to måneder i 2015 ligger markedsandelen for personbiler på bare 1,5 prosent. Bildet viser en Citroën Cactus vi testet i vinter. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM
ANNERLEDES: Citroën har nylig funnet tilbake til sin tradisjonelle kreativitet og den nye importøren regner så avgjort med å kunne trekke veksler på det. På tre år vil de øke markedsandelen i Norge til fire prosent. (Etter to måneder i 2015 ligger markedsandelen for personbiler på bare 1,5 prosent. Bildet viser en Citroën Cactus vi testet i vinter. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEMVis mer

Citroën overtas av Bertel O. Steen

Importøren av Mercedes, Peugeot og Kia har kjøpt Citroën-importøren.

Administrerende direktør i Bertel O. Steen (B.O.S.), Bjørn Maarud, kunne i dag, torsdag 12. mars, avsløre at selskapet har signert en avtale med franske PSA Peugeot Citroën om overtakelse av agenturet for merket Citroën i Norge. Bilhuset sitter fra før på Mercedes-Benz og Smart, Peugeot og Kia - i tillegg til at de driver med en rekke andre aktiviteter og produkter.

LES MER: Vår omtale av Citroën Cactus

Kunden i høysetet

SATSER FRISKT: B.O.S.-sjef Bjørn Maarud, til høyre og påtroppende Citroën-sjef Jan Pettersen, til venstre. Vis mer


Hva dette innebærer i praksis for eksisterende kunder er ikke helt klart ennå, men Bertel O. Steen insisterer på at kundetilfredshet er et av nøkkelområdene konsernet satser på for å nå sine ambisjoner. Men allerede inngåtte kontrakter er uansett gyldige, uavhengig av hvem som er eier.

Avtalen må først godkjennes av Konkurransetilsynet, og det antas at avgjørelsen fra tilsynet vil være klar mot slutten av april.

Maarud legger ikke skjul på at dette anses som mer eller mindre en formalitet.

Med Bertel O. Steens 134 forhandlere og Citroëns 49 uavhengige forhandlere og verksteder, vil Bertel O. Steen øke til totalt 183 forhandlere over hele landet.

- Vi får spennende nye biler i porteføljen. Dessuten sprer vi oss utover i Norge og blir mer tilgjengelige for flere kunder, sier Maarud, som mener at oppkjøpet posisjonerer Bertel O. Steen for fremtidig vekst.

LES OGSÅ: Med Citroën Grand C4 Picasso på langtur

PÅGANGSMOT: Jan Pettersen, til venstre, blir daglig leder for Citroën. For administrerende direktør Bjørn Maarud, til høyre, er oppkjøpet en del av Bertel O. Steens strategi for å nå målet om å bli Norges beste bilhus i 2018. Det håpes på bortimot en dobling av salget av Citroën personbiler frem til da. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


«Mirakelmann» tar roret

Til stede var også Jan Pettersen, nylig avgått direktør for Kia i Norge og egentlig på vei inn i pensjonistenes rekker, trodde vi. Men så viser det seg altså at det blir han som skal lede den nye Citroën-organisasjonen i Norge. Dette er noe han tar fatt på med en helt åpenbar entusiasme og glød, som var å ta og føle på under torsdagens pressekonferanse.

Å dømme etter suksess han har hatt med Kia, er det ikke noe dumt valg. Kia solgte 631 biler i 2009 - i 2013 var tallet over 5.000. Dette falt riktignok til 4.400 i fjor, men Kia har en helt annen og solid posisjon i Norge i dag.

Fire ingredienser

For å øke Citroëns andel av det norske markedet betydelig, akter Pettersen å anvende mye av det som var suksessoppskriften bak Kia. For det første: Satse på de ansatte, som med unntak av dagens daglig leder Julius Hrasko, får ansettelse i den nye strukturen. Hrasko går til en annen stilling i PSA-konsernet.

For det andre: Pleie, støtte og utvikle forhandlernettverket. Her har B.O.S. identifisert 15 såkalt ubetjente distrikter, hvor det vil satses på å etablere Citroën-salgspunkter.

For det tredje: Utnytte erfaringen og kunnskapen som bor i Bertel O.Steen:

- Citroën og DS vil dra nytte av Bertel O. Steens størrelse, kraft og kunnskap. Vi tror at Citroën og DS har et uforløst potensial i Norge, og akter å vokse med Citroën og DS. Vi ønsker å vinne markeds-andeler for begge merkene, sier Pettersen, som tar sikte på en andel på fire prosent tilsammen i person- og proffmarkedene.

For det fjerde: En solid produktportefølje. Også her har Pettersen tro på fremtiden og han liker det han har sett av Citroëns fremtidsplaner i så måte.

På grunnlag av disse fire hovedpunktene er en dobling av andelen på personbilmarkedet ambisjonen B.O.S. har for Citroën i Norge.

I varebilmarkedet har Citroën allerede i dag en sterkere stilling.

Tradisjonsrike partnere

HISTORISK: Citroën har unektelig markert bilhistorien. I 2019 fyller merket 100 år. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer


Både PSA Peugeot Citroën og Bertel O. Steen har lange historier i bilindustrien. I 2019 vil Citroën feire hundreårsjubileum. Bertel O. Steen ble etablert i 1901 og har drevet med bil i imponerende 108 år.

- Vi føler oss yngre og friskere enn noen gang. Bertel O. Steen og PSA Peugeot Citroën har begge gjennomgått strategiske løft for å konkurrere i tet i bilindustrien. Da vi startet samtaler i Paris om å utvide samarbeidet, (sommeren 2014, red. anm.) tente begge parter på idéen, forteller Maarud.

Konkurransen blir som før

OGSÅ DS: Dette er DS Divine, nyeste DS-konseptbil. DS er ikke lenger Citroën selv om det er Citroën som produserer det- det dreier seg i dag om to adskilte bilmerker. Som Toyota og Lexus. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Når Bertel O. Steen kjøper Citroën Norge AS, økes markedsandelen fra 13,3 til 15,8 prosent. Målet er 20 prosent markedsandel innen 2018.

- Vi tror at Citroën/DS har et uforløst potensial i Norge og har satt oss som mål å øke markedsandelen fra 2,5 to 4 prosent innen 2018, sier Maarud.

Citroën/DS blir et eget selskap innenfor Bertel O. Steen-konsernet, og vil drive som en selvstendig organisasjon, adskilt fra Kia, Mercedes-Benz og Peugeot. Bilene vil selges gjennom et eget forhandlernettverk, slik som i dag. Konkurransen mellom Bertel O. Steens ulike merkevarer fortsetter som nå.