Vis mer

Citroën med elbil

Dette er i utgangspunktet en Mitsubishi i-MiEV men også Citroëns raskeste måte å skaffe seg moderne elbil på.

PSA-konsernet, som består av merkene Peugeot og Citroën, har utvidet sin samarbeidsavtale med japaneren Mitsubishi. Men denne gangen dreier det seg om noe helt annet enn klonede SUVer.

Fransk-japansk allianse

Dere som følger DinSide Motor vet at den populære SUVen Mitsubishi Outlander er en trilling og at dens to søsken heter Citroën C-Crosser og Peugeot 4007. Det er Mitsubishi som produserer bilene i Japan der de også utfører de merkespesifikke endringer franskmennene er blitt enige med dem om. Det er en vinn/vinn-situasjon: Mitsubishi får større skala på produksjonen mens Peugeot og Citroën slipper det meste av utviklingskostnadene forbundet med å få bilen på markedet.

Null-utslipp

Nå gjentar scenariet seg, men det er ikke tunge og relativt tørste SUVer det dreier seg om, men om null-utslippsbiler. (Når vi skriver null utslipp er det eksos fra bilen som menes). Mitsubishis bil heter i-MiEV og vi prøvekjørte den allerede for over et år siden (lenke til prøvekjøringen nederst i artikkelen). Peugeot for sin del viste frem sin versjon, iOn, på Frankfurtutstillingen i september i år. Og nå kommer altså Citroën-utgaven ved navn C-Zero. C er forbokstaven for alle Citroën-modellene nå til dags og Zero står selvsagt for null utslipp.

Elbiler vil få positiv miljøeffekt over tid

Vis mer


Fler og fler bilprodusenter penser inn på sportet mot en viss andel strømdrevne biler i sin portefølje i overskuelig fremtid. Selv om elbiler foreløpig er en veldig dyr måte å redusere den globale CO2-truselen på er industrien nå inforstått med at det er en kostnad man må ta i en tidlig fase. (Etterhvert vil storskalaproduksjon gjøre at den relativt høye kostnaden reduseres betydelig). Og om strømmen produseres med kull, olje, atom- eller vannkraft er uansett en elmotor mer energieffektiv enn en forbrenningsmotor drevet av forssilt drivstoff og lokal forurensning i bymiljøet vil i tillegg reduseres kraftig til stor gagn for folk flest men særlig astmatikere, eldre, spedbarn osv.

Det haster

På en måte er det et slags teknologinederlag for franskmennene; Peugeot og Citroën solgte begge flere tusen elbiler mot slutten av nittitallet (Citroën Saxo og Berlingo med elmotorer, blant annet), men nå støtter de seg altså til japansk teknologi. Men det begynte å haste, for Renault - sammen med samarbeidspartner Nissan - er i ferd med å klargjøre for en voldsom elbil-offensiv som vil bli meget merkbar om ett til to års tid. Når det er sagt; Citroën lanserer også om kort tid en egen elbil, Berlingo First Electrique, utviklet i samarbeid med Venturi - en fransk tidligere produsent av sportsbiler konvertert til miljøteknologiutvikling.

Grei liten bil

Vi snakker ikke lenger om små, skjøre og ultra-spinkle bybiler med i praksis plass til to personer. Selv lille C-Zero har faktisk plass til fire og noe bagasje. Den er dessuten stillegående og gir et korrekt kvalitetsinntrykk i forhold til de mopedbil-aktige elbiler vi ofte er blitt belemret med tidligere.

Sprek fra start

Bilen har svært parkeringsvennlige dimensjoner; den er bare 348 centimeter lang. Med en vendediameter på bare ni meter er den også en meget smidig bybil. Bilen er utstyrt med en enkel synkro-magnetisk elmotor som har en effekt tilsvarende 64 hestekrefter mellom 3.000 og 6.000 omdreininger. Noe av det morsomme med elbiler er at maksimal trekkraft er tilgjengelig allerede fra start - således er et dreiemoment på 180 newtonmeter tilgjengelig fra 0 til 2.000 omdreininger. Noe annet som er morsomt med denne bilen er at den har sporty bakhjulsdrift!

Toppfart er 130 km/t og 0 til 100 tar 15 sekunder mens Citroën oppgir at 60-90 km/t bare skal ta 6 sekunder.

Halvtimeslading eksternt

Batteripakken på 330 volt er litiumion-basert og har en kapasitet på 16 kW/t. Rekkevidden er ved blandet kjøring 130 kilometer (Nei elbiler er fortsatt ikke familiebiler for feriereise), hvilket holder i lange baner for det meste av vanlige bilisters hverdagsbruk av bil.

Batteriene kan lades på seks timer - over natten - på vanlig støpsel og vil kunne lades til 80% kapasitet i løpet av en halvtime på eksterne ladestasjoner - som etterhvert vil bli mer og mer vanlige.

Må subsidieres foreløpig

Lanseringen av Citroën C-Zero er planlagt til siste kvartal 2010. Prisene er ikke kjent ennå men alle vet at det fortsatt er svært dyrt å produsere elbiler; her venter man på større skala når det gjelder produksjon. For å komme dit må derfor etterspørselen i startfasen "dopes" enten produsenten selv tar kostnadene eller myndighetene trår til med subsidier/incentiver. I Frankrike stepper myndighetene inn med en "bonus" tilsvarende cirka 45.000 kroner for innkjøp av denne typen bil. I Norge har kjøpere av elbil en mengde privilegier (se nedenfor), men allikevel bør nok ikke nettoprisen på denne typen bil overstige 200.000 kroner i stor grad hvis man skal håpe på noe volum å snakke om.

Les her om hvor privilegierte norske elbilkunder faktisk er!

Les om Peugeot i-On her.

For grundigere info: Les om vår første prøvekjøring av Mitsubishi i-MiEV her.

Les om vår norske prøvekjøring av i-MiEV her.

Her er Citroëns promo-video:



Mer om elbiler som snart kommer på markedet:

Les her om Nissan Leaf og les her om Renaults storsatsing på elbiler.

Vi har nylig skrevet mer utførlig om tvilling/trilling-fenomenet i bilindustrien. Klikk her for å lese om det.