<b>Fri service:</b> Fra 1. januar får denne, og andre Citroën personbiler, fem års fri service de første 65.000 kilometerne den kjører i løpet av sine fem første leveår.  Foto: Citroën
Fri service: Fra 1. januar får denne, og andre Citroën personbiler, fem års fri service de første 65.000 kilometerne den kjører i løpet av sine fem første leveår. Foto: CitroënVis mer

Citroën innfører 5 Fri

Fra nyttår lanserer de fri service, uten kostnad for kunden. For godt til å være sant?

Norske forbrukere er antagelig best stilt i verden, også når det gjelder bil. Ingen andre steder i verden er standarden for nybilgaranti så lang som fem år på nybil, men husk, lang garanti har også sin pris.

Nå ønsker Citroën å strekke strikken litt lenger, og frir med 5 års fritt bilhold. Er dette utelukkende positivt?

Frem til nå har Citroën hatt to servicetilbud, hvor bileieren har kunnet velge mellom to forskjellige pakker. For dette har han betalt en fast pris. Nå gjøres serviceprogrammene tilsynelatende gratis for alle nybilkundene deres, og dette er hva de lover gjennom 5 Fri-avtalen:

  • 5 år nybilgaranti / 100.000 km (det som kommer først)
  • 5 års fri serviceavtale etter gjeldende serviceintervall, opp til 65.000 km
  • Reparasjon og utskifting av slitedeler
  • Pærer og viskerblader
  • Påfyll av motorolje, kjøle- og spylervæske
  • Lånebil ved service
  • Citroën veihjelp i Europa

Følg opplegget, og Toyota gir deg 11 års garanti

Noen betingelser

De fleste er oppdratt til ikke å tro på noe så generøst som en «gratis lunsj», antagelig med rette. For avtalen er naturligvis ikke betingelsesløs.

Den er begrenset oppad til en kjørelengde på 65.000 kilometer, selv om garantien for de samme fem årene gjelder til 100.000 km.

Det er selvfølgelig nøye kalkulert at avtalen strander på nettopp 65.000 km, ettersom dette inntreffer rett etter en av bilenes store serviceintervaller. De første 65.000 er det likevel lite på en bil som betyr store kostnader, så Citroën bærer en liten risiko. Det er herfra og ut de større kostnadene begynner å vise seg.

Husk: Du FÅR ikke garanti

Hvem betaler?

Det ligger i sakens natur at ingen betaler disse kostnadene for kundene. Det finnes ingen god fe med eget sjekkhefte. Kundene betaler til slutt for alt.

Så kommer spørsmålet, er kostnaden allerede kalkulert inn i prisen, eller vil det komme en prisoppgang etter nyttår? Eller ligger påslaget i serviceprisene du blir servert etter de første kjørte 65.000?

Uansett hvor, så tas kostnaden av kunden. Det er også helt naturlig. Dermed blir slike tiltak som regel å anse som markedskampanjer, og de varer som regel aldri evig.

Dette er de beste garantiene

Historien forteller

I sin tid innførte Mitsubishi en forbruksgaranti på sine GDI-motorer. Brukte bilen mer drivstoff enn garantien tilsa, så betalte Mitsubishi overskytende. Verken GDI-motoren eller garantien varte lenge. I dag er begge løsninger fjernet.

Hyundai ville på sin side tilby markedets beste nybilgaranti, og innførte derfor 7 års nybilgaranti. Også denne er nå trukket tilbake til fem år, mot heller å redusere prisen på bilene slik at kundene selv kunne velge servicemetode og intervall etter garantiperioden.

Men hva er billigst? Vedlikehold eller reparasjon?

Høy standard

Styrer showet: Da VW lanserte 5 års garanti måtte de andre følge etter. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


5 års nybilgaranti er derimot kommet for å bli, ettersom det er blitt en bransjestandard. Både Mitsubishi, med sine 5år, og Kia med sine 7, hadde allerede utvidet garantitid fra før.

Det var likevel da lokomotivet VW dro opp jokeren med 5 års garanti 1. januar 2011 at snøballen virkelig begynte å rulle.

Da måtte hovedkonkurrenten Toyota følge etter, og dermed også alle de andre. Det tok litt tid, men innen 2011 var over, så hadde alle bilimportørene innført 5 års nybilgaranti med tilbakevirkende kraft til 1 januar.

Nå gjenstår det bare å se om 5 Fri er en kortvarig kampanje eller en løsning som er kommet for å bli. Og hvem tar regninga? Værsågod, den er til deg som kunde, men det skulle bare mangle.

Har du lest Forbrukerrådets store bilgarantiguide?

Eneste fordel er forutsigbarheten.