MASSE PLASS: I en bil som, med sine 459 centimeter, er vesentlig kortere enn en Passat eller en Mondeo, er det mer plass til familien. Nye Citroën Grand C4 Picasso kan dessuten slå i bordet med hyggelige priser. Foto: Citroën
MASSE PLASS: I en bil som, med sine 459 centimeter, er vesentlig kortere enn en Passat eller en Mondeo, er det mer plass til familien. Nye Citroën Grand C4 Picasso kan dessuten slå i bordet med hyggelige priser. Foto: CitroënVis mer

Citroën Grand C4 Picasso har fått prislapp

Vi likte forgjengeren godt - nye Grand C4 Picasso skal slå den på alle måter.

Det er en hyggelig nyhet at nye Citroën Grand C4 Picasso får en innstegspris på cirka 300.000 kroner, nærmere bestemt 293.000 pluss frakt og levering, hvilket gir 299.900 levert Drammen.

Dette er utvilsomt en riktig prisgunstig familiefrakter. Så langt har vi riktignok bare prøvesittet den, og ikke kjørt den. Grand C4 Picasso, som nå lanseres her i Norge, ga oss imidlertid et meget godt førsteinntrykk.

Slår familiestasjonsvognene

Dessuten har vi kjørt den noe kortere versjonen, Citroën C4 Picasso, og ble imponert. Les om det her! Ikke bare er dette biler som er praktiske i bruk og som oppleves både luftigere og romsligere enn en klassisk stasjonsvogn à la Passat, Avensis og Mondeo, men denne nyheten fra Citroën introduserte et nivå av bruker-teknologi aldri tidligere opplevd i denne klassen.

Den fullstendige prislisten finner du her.

MASSE PLASS: I en bil som, med sine 459 centimeter, er vesentlig kortere enn en Passat eller en Mondeo, er det mer plass til familien. Nye Citroën Grand C4 Picasso kan dessuten slå i bordet med hyggelige priser. Foto: Citroën


Som sin lillebror er Grand C4 Picasso utvilsomt innovativ, både når det gjelder plattform-, utstyrs- og forbruksteknologi.

Eksempelvis kan den store familiefrakteren ifølge produsenten skilte med et forbruk på 0,38 liter per mil i sin e-HDi-versjon med 90 hester og sekstrinns elektronisk styrt girkasse.

Renere diesel

Den er også utstyrt med en ny generasjon dieselmotor (BlueHDi), som tilfredsstiller Euro 6-kravene til utslipp og dermed forurenser langt mindre lokalt enn forgjengerne gjorde. Det dreier seg ifølge Citroën om en reduksjon i NOx-utslipp på 90 prosent gjennom bruk av ny katalysatorteknologi.

Mye fornyelse

Dette er annen generasjon Grand C4 Picasso, og mye vitner om at utviklingen har foregått før den økonomiske verdenssituasjonen ble like tøff som den er nå.

Det er nemlig tydelig at de har investert rimelig tungt i å lage et fornyende produkt. Dette kan vi si på grunnlag av vår erfaring nylig med den korte femseters-versjonen - C4 Picasso.

For første gang: Citroën viser luksus-SUV!

Mer effektiv design

Designen på 7-setersversjonen skiller seg klart ut fra modellen med fem seter. Nye Grand C4 Picasso har samme lengde som sin forgjenger (459 centimeter), men takket være den nye plattformen EMP2 (Efficient Modular Platform 2), er akselavstanden forlenget til 284 centimeter. Det er 11 centimeter mer enn forrige generasjon, og skal være lengst i kategorien.

TEST: Citroën-SUV-en C4 Aircross

Lavere tyngdepunkt

Det er overhenget foran som er blitt redusert for å få til denne økningen. Motorblokken og gulvet er senket (fem centimeter for motoren og to centimeter for gulvet), og i tillegg er sporvidden utvidet med 8,2 centimeter foran og 3,1 centimeter bak. Dette tyder på at bilen burde få forbedret stabilitet og generelt bedre kjøreegenskaper enn forrige Grand C4 Picasso.

EMP2 veier 60 kilo mindre enn plattformen som ble benyttet før, og benytter seg blant annet av vektbesparende høystyrkestål, aluminium og komposittmateriale.

I denne konfigurasjonen skal bagasjerommet ha like god plass som de største familiestasjonsvognene - fra 645 til 700 liter avhengig av hvor langt frem annen seterad befinner seg. Foto: Citroën Vis mer


Bagasjerommet har i forhold til forrige generasjon økt med 69 liter, noe som tilsammen gir et volum på hele 645 liter (VDA) ifølge produsenten. Dette øker til mer enn 700 liter når seterad to er skjøvet helt frem, noe som er mer enn samtlige familiestasjonsvogner med unntak av Mercedes E-klasse.

Vår test av forrige generasjon C4 Picasso kan du for øvrig lese her.

Nye instrumenter

Vi har tidligere prøvd den nye instrumenteringen som er tilgjengelig på denne bilen, i den korte versjonen av C4 Picasso. Det dreier seg blant annet om en berøringsskjerm på syv tommer for alle bilens funksjoner, i tillegg til en 12-tommers HD panoramaskjerm. Les mer om denne teknologien her:

Finurlig teknikk i nye C4 Picasso

Mye renere diesel

Når det gjelder motorer, satser Citroën for fullt på diesel, deriblant på BlueHDi. Dette skal representere neste generasjon dieselmotorer med ny og ren teknologi, og dermed langt mindre skadelige utslipp lokalt.

De offisielle tallene for CO2 imponerer - de starter på 98 gram per kilometer og er bare 117 gram selv på 2.0-motoren med automatgir.

Grand C4 Picasso kommer også med bensinmotorer. Det dreier seg om to versjoner av den velkjente og effektive motoren utviklet i samarbeid med BMW, med henholdsvis 120 (VTi) og 156 hestekrefter (THP). Begge har et slagvolum på 1,6 liter, men sistnevnte er utstyrt med turbolader.

Bilen kommer i salg 24. oktober, og den norske importøren satser på å få solgt 600 eksemplarer i løpet av 2014.