Foto: Citroën
Foto: CitroënVis mer

Citroën DS5 vist i Shanghai

Citroën velger å lansere den tredje modellen i DS-rekken i Shanghai.

Det var i anledning sitt 90-årsjubileum i 2009 at Citroën annonserte sitt forhøyede ambisjonsnivå for fremtiden med redefinering av merkevarestrategi, ny logo og - en helt ny modellrekke som ble plassert ved siden av "standard-modellene" og med forbokstavene DS i stedet for C.

DS3, DS4 og rallymestere

Den første bilen i denne rekken het DS3 og vi kjørte den i februar 2010. Nestemann ut var DS4, som ble vist i Paris i oktober - vi skal for vår del prøvekjøre den i mai. DS som image-bærer nyter for øvrig godt av å være årets fanebærer for Citroën innen motorsport da det er DS3 WRC som deltar i rally-verdensmesterskapet med Sébastien Loeb og Sébastien Ogier som fabrikkpiloter og Petter Solberg som privatpilot - sponset av blant annet den norske Citroën-importøren. (Også Kimi Räikkönen og Peter van Merksteijn kjører DS3 for privatteam). Vi kjørte den "sivile" versjonen av bilen - DS3 Racing - en liten runde utenfor Paris i fjor høst. Hvordan det var kan du lese om her.

SportLounge -> DS5

Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën

Når det gjelder design, har denne bilen fått en ganske spesiell fasong hvor man aner et kompromiss mellom SUV, kupé og stasjonsvogn. Citroën har som vanlig (her har de ikke endret seg) markedets antagelig mest utålelig skrytete, språkmessig blomstrende og lite konkrete pressemeldinger (vi misunner ikke den som må oversette den fra fransk), men noen av termene treffer denne gang ganske bra, deriblant med de to uttrykkene "frisk tilnærming til kreativitet" og "aerodynamisk skulptur". Vi synes beskrivelsene er dekkende for DS5 slik den fremstår på disse bildene. Citroën selv hevder designen kombinerer DS-stilens premium-ambisjoner med inspirasjon fra konseptet C-sportLounge som ble vist i Frankfurt i 2005. (Sjekk her og døm selv). Kort sagt: DS5 er en crossover. Størrelsesmessig plasserer den seg mellom kommende DS4 og C5 stasjonsvogn. DS5 er 452 centimeter lang, 185 centimeter bred og 150 centimeter høy. Bagasjerommet skal visstnok være ganske så romslig.


Premium-posisjonering

Materialvalg og design er av høyverdig fremtoning og her finner vi en generelt smakfull cocktail av diskret treverk, edelt skinn, kromdetaljer og aluminium. Det kunne blitt overlesset og rotete - såvidt vi kan bedømme er det heller vellykket fra et estetisk synspunkt. Men smak og behag varierer selvsagt. De nevnte premium-ambisjoner finner vi også i typer av utstyr som nå forventes i kategorien, som automatisk veksling mellom fjern- og nærlys, ny generasjon avansert vimsevarsler og såkalt "intelligent" elektronikk som bedrer fremkommeligheten gjennom samarbeid mellom antiskrens- og antispinnfunksjonene.

Dieselhybrid

Hva med deg?

Synes du DS5 er mest... (Avsluttet)
Stilig, elegant(46%) 794
Pen og tøff(27%) 459
Vakker(22%) 376
Ikke noe spesiell(2%) 37
Klumpete og stygg(2%) 31
Bare mislykket(1%) 22
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Dette er altså ingen konseptbil, men Shanghaimessens première på produksjonsbilen som skal ut på markedet i løpet av året. Teknologisk er bilen også meget interessant - med en samlet effekt på 200 hestekrefter fra sin hybride drivlinje, og firehjulsdrift, skal den nemlig nøye seg med 0,38 liter diesel per mil hvilket gir temmelig lave 99 gram CO2 per kilometer. En elmotor driver bakhjulene mens den kraftige toliters dieselmotoren på 163 hestekrefter driver akselen der fremme.

Realistisk? Ja mye tyder på det, og konsernfetter Peugeot har da også med sin 3008 HYbrid4 vært først ute - også i verdenssammenheng - med denne teknologien, som du kan lese mer om her.

Citroën DS5 kommer i salg mot slutten av året.