Foto: Citroën
Foto: CitroënVis mer

Citroën DS3 blir kabriolet

Rimelig spacet var DS3 fra før - nå kommer den med foldbart tak og en helt spesiell lyssignatur.

Citroën fikk en lysende idé da de for tre år siden lanserte DS-serien sin som premium-alternativer til sine vanlige modeller. Salget av alle DS-modellene har allerede nådd 250 000.

Vi har selvsagt kjørt de forskjellige variantene, og du kan lese om våre inntrykk her:

Citroën DS3 prøvekjørt

Citroën DS4 prøvekjørt

Citroën DS5 prøvekjørt

Suksess

Spesielt DS3 har solgt bra siden den kom på markedet for to år siden - nærmere 180.000 solgte eksemplarer. Den utmerker seg blant annet ved sine mange muligheter til å personliggjøre bilen, samt en meget sportslig utgave i DS3 Racing, og har i stor grad bidratt til hele DS-seriens suksess.

DS3 Cabrio

Nå kommer en ny versjon, DS3 Cabrio, med foldetak. Citroën kaller den kabriolet, selv om vi vel vil anse dette som bare en halvveis åpen bil. Uansett føyer den seg inn i en Citroën-tradisjon for denne typen biler som startet allerede med den berømte "jernsenga" 2CV på femtitallet.

Med taket lukket...
Med taket åpent


Åpnes i 120

Av det som ifølge produsenten gjør den spesiell, fremhever Citroën følgende punkter:

- taket kan åpnes og lukkes elektrisk - det tar 16 sekunder - i hastigheter opptil 120 km/t,
- det er 5 fullverdige plasser i bilen,
- den har det største bagasjerommet i sin kategori med 245 liter. (Da antar vi det er tale om kabrioleter i småbilsegmentet, som det jo ikke er så mange av).

Citroën DS5 hybrid priset

Spesielt tak

Med taket lukket... Vis mer
Med taket åpent Vis mer


Stofftaket på DS3 Cabrio kan leveres i tre ulike varianter – sort, "blå Infini" og "DS Monogramme" basert på DS-logoen.

Effekten med det "svevende" taket fra DS3 er beholdt takket være mørktonet sidepanel bak og ved at fargen på stofftaket tas opp igjen på den øvre delen av karosseriet på siden, foran og på spoileren bak. Dekoren på dashbordet, innrammingen av ventilasjonsdysene og girspaken harmonerer også med fargen på karrosseriet og stofftaket.

3D-lyssignatur

Så var det den berømmelige lyssignaturen. Den skal være basert på den nyeste teknologien for tredimensjonale LED baklys. Linjene er insipirert av designen på baklysene på konseptbilene Revolte og Survolt.

Den midtre delen av lyset består av et rektangulært, halvveis gjennomsiktig bånd av 31 LED-pærer og halvreflekterende glass, som gjenspeiler lyslinjen som en uendelig rekke innover. 3D-lysene slås på i mørket når forlysene er på, og i dagslys når føreren bremser. Et lysbånd over bestående av 15 LED-pærer forsterker 3D-enheten og fungerer som stopplys og som lys på siden.

PRØVEKJØRT: Peugeot 208

Litt tyngre

Bilen er 395 centimeter lang, omtrent som VW Polo. Den er 171 centimeter bred og 146 centimeter høy. Takket være den relativt enkle kabrioletløsningen som er valgt, har ikke DS3 Cabrio lagt på seg mer enn 25 kilo i forhold til vanlig DS3. For å bevare karosseristivheten er det blant annet tilført forsterkninger rundt bagasjerommet.

Taket åpnes og lukkes med en knapp i konsollen i taket, og det kan låses i tre posisjoner: delvis åpent, horisontalt åpent og fullstendig åpent. Selv når taket er i posisjon horisontalt åpen, befinner foldetaket seg bak passasjerene i baksetet slik at de har fullt utsyn.

Praktisk

Bakluken har en original åpning som gjør det mulig å åpne bagasjerommet uavhengig av plassen bak bilen (for eksempel når man er parkert mot en vegg).

Citroën DS3 som kabriolet skal vises på bilutstillingen i Paris i månedsskiftet september/oktober og bilen kommer i salg tidlig neste år. Prisene kjenner vi foreløpig ikke.