Citroën C4: Prisene klare

Citroën C4-prisene er midt på treet. Verken motorutvalg eller utstyrsnivå er spesielt imponerende.

Citroën C4: Prisene klare

  1. Utstyr
  2. Priser


Citroëns nye kompaktklassebil lanseres egentlig ikke før i midten av januar 2005, men skal ifølge Citroën-importøren ha førpremiere i november. Uansett er det uvanlig at en importør slipper så mye informasjon om en ny bil flere måneder før den offisielle salgstarten.

Det vi allerede visste, er at C4 kommer i to varianter, en femdørs kombi og en tredørs-utgave. Om tredørs-utgaven er en tredørs kombi eller en kupé kan diskuteres, men Citroën velger i hvert fall å bruke sistnevnte betegnelse.

Fra 194.000 kroner


Det nye er at vi nå vet at femdørsutgaven starter på 194.000 kroner med 1,4-liters motor (90 hk) og laveste utstyrsnivå - X, mens rimeligste tredørs koster 215.000 kroner med 1,6-liters motor (110 hk). Disse prisene er imidlertid ikke spesielt interessante, fordi disse bilene nærmest er ribbet for utstyr.

Neste utstyrsnivå, SX (femdørs) og VT Pack (tredørs), er noe bedre. Her får man i hvert fall radio og manuelt klimaanlegg med på kjøpet. I dette utstyrsnivået koster femdørs-utgaven 218.000 kroner med 1,6-liters motor. Tredørsutgaven er en god del dyrere og koster 233.000 kroner.

Mange godsaker med SX Pack

Det øverste utstyrsnivået - SX Pack (femdørs) og VTS (tredørs) er imidlertid det mest interessante. Velger man dette utstyrsnivået får man med det meste, inkludert elektronisk klimaanlegg, fartsholder, regnsensor, elektriske vindusheiser rundt baut og midtarmlener både foran og bak.

230.000 kroner


I SX Pack-nivå koster femdørsutgaven 230.000 kroner med 1,6-literen, noe som er grei pris. Med 1,6-liters dieselmotor (også 110 hk), stiger prisen til 266.000 kroner. Dette fremstår som relativ stivt, ikke minst for den som leste vår fredags-artikkel om Opel Astra stasjonsvogn. Astra stasjonsvogn, som er en langt større bil enn C4, koster 269.000 kroner med en 150-hesters 1,9-liter under panseret. Denne sammenligningen sier imidlertid mer om Astra-prisen enn om C4-prisen.

Tredørs-utgaven er imidlertid, merkelig nok, kun tilgjengelig som VTS med en 2,0-liters 180-hester. Dermed blir prisen hele 350.000 kroner.

Kun fire kollisjonsputer


Uansett hvilket utstyrsnivå man velger, får man imidlertid kun fire kollisjonsputer, noe som er altfor svakt i dagens marked. Elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er standardutstyr hvis man velger dieselmotor. Men hvis man velger bensinmotor står denne særdeles viktige teknologien på ekstrautstyrs-listen. Sikkerhet står tydeligvis ikke øverst på Citroën-agendaen.

Kun fire motorer

Også motorutvalget er skuffende. Mens Citroën-fabrikken tilbyr åtte motoralternativer, har den norske importøren kun valgt å ta inn fire.

  • C4-prisene finner du her.
  • Oversikt over de ulike utstyrsnivåene finner du her.
  • Vår første omtale av C4 samt store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder