Citroën C1 prøvekjørt: Liten, gusjegrønn og kul

Citroën introduserer nok en småbil i markedet, denne gangen en mini-bil som er søstermodell til Toyota Aygo og den kommende Peugeot 107.

Citroën C1 prøvekjørt: Liten, gusjegrønn og kul

  1. Store bilder


MARSEILLE (DinSide Motor): Etter å ha prøvekjørt Toyota Aygo tidligere i år var vi spente på hvordan Citroën ville tolke det samme småbilkonseptet. Lanseringen av Citroën C1 markerer nemlig andre etappe av tre i prosessen å lansere tre småbiler av forskjellig merke, men basert på samme plattform. Sistemann ut blir Peugeot 107, som vil bli introdusert senere i år.

Supplerer eksisterende modellutvalg

Dette er altså en Citroën som har en god del Toyota i seg. Produsenten understreker imidlertid at dette i første rekke er et produkt som skal supplere det eksisterende småbilutvalget til Citroën. Heretter vil denne gruppen bestå av hele fire modeller: C1, C2, C3 og C3 Pluriel, hver med sin posisjonering i forhold til forskjellige kundegruppers ønsker og behov. Citroën satser med andre ord tøft i småbilsegmentet, som ikke er særlig populært her i landet, men som utgjør en tredjedel av det samlede bilsalget i Europa.

Samarbeid

Det rører på seg i småbilsegmentet om dagen, og nye metoder og konsepter prøves ut fort vekk. I disse dager introduseres Renault Modus hos oss, og vi har tidligere prøvekjørt Peugeot 1007 som karakteriseres av sine elektriske skyvedører.

Citroën C1 er mye mer klassisk i utførelse enn de nevnte bilene. Blant unge som vil kjøpe sin første bil og vil ha den ny, eller byfolk som trenger et rimelig og lettmanøvrert transportmiddel i urbane strøk, finnes det imidlertid en klar etterspørsel etter denne typen biler. Utviklingskostnader og de økte krav til sikkerhet har gjort at det blir for dyrt for en enkelt produsent alene å stå for ansvaret for å utvikle en slik minibil som per definisjon skal være av det billigste på markedet. Derfor inngikk PSA og Toyota en avtale om å utvikle en sammen. Fabrikken i Tsjekkia startet produksjonen i februar i år, og skal produsere 300.000 biler i året; i utgangspunktet en tredjedel Toyota og en tredjedel hver Peugeot og Citroën.

Liten minus

C1 er 3,43 meter lang, 1,63 meter bred og 1,47 meter høy. Akselavstanden er 2,34 meter. Tross disse begrensede dimensjonene er det faktisk plass til fire voksne av gjennomsnittshøyde i bilen. Femdørsversjonen har bakdører som strekker seg helt til bilens bakre kant, hvilket gjør adgangen til baksetet grei. Foran hadde undertegnede med litt under 1,90 på sokkelesten ingen problemer med å finne riktig kjørestilling tross at setet ikke kan reguleres i høyden. Derimot er bagasjerommet ikke bare trangt (139 liter ifølge Citroën), men også vanskelig tilgjengelig med en høy lastekant. Baksetet kan ikke flyttes i lengden, og det er synd - generelt er ikke fleksiløsninger denne bilens ting. Det finnes greit med oppbevaringsrom, koppholdere, og bakseteryggen kan foldes ned helt eller i to like deler, men det er det hele.

Greit interiør

Interiøret forøvrig er greit nok; plassfølelsen er der og kvalitetsinntrykket jevnt over brukbart segmentet tatt i betraktning. Midtkonsollen med kontroll av vifte og varmeapparat er morsom selv om ergonomien kan diskuteres. Litt billig virkende plast og generelt billig materialvalg forhindrer ikke at man får inntrykk av at det hele er godt sammenskrudd. Setene er komfortable nok. Det er bare å håpe at det hele holder seg med tiden. De integrerte hodestøttene på forsetene gir en antydning av sportslig preg.


Tre sylindre

Foreløpig kommer C1 kun i bensinutgave. Etterhvert vil den også bli utstyrt med en dieselmotor, en 1,4 liters HDI motor fra PSA-hyllene, som yter 55 hester. Bensinmotoren er den samme som sitter i Aygo og kommer fra Toyota. Det er en tresylindret tusenkubikker med fire ventiler per sylinder og variable ventiltider, som leverer 68 hestekrefter. Ved 3.600 omdreininger produserer den 93 newtonmeter dreiemoment. Den karakteriseres ved en ganske rå gange når man gir kraftig gass. I praksis, takket være en egenvekt begrenset til ca. 800 kilo, oppleves den som kvikk nok i byen og på landevei. På motorvei kreves flittig nedgiring for å holde farten, men med forholdene til rette klarer den å nå topphastigheten på 157 kilometer i timen uten at man merker problemer med stabiliteten. Kjøreegenskapene passer bilen bra. Den svinger fint og føles trygg på veien. Her har mini-bilene gjort store fremskritt de siste årene. Den er lett å manøvrere i bygatene og har en meget liten svingradius (4,75 meter). C1 får elektronisk bremsekraftfordeler og til og med såkalt CSC (Cornering Stability Control), som holder bilen på stabil kurs ved oppbremsing i kurver.

Slarkete manuell girkasse

Bilen kan fås med femtrinns manuell girkasse eller automatisert (kløtsjpedalfri) manuell girkasse, begge utviklet av Toyota. Vi prøvekjørte C1 i vanlig manuell variant, og syntes giringen var for slarkete. Det var blant annet direkte vanskelig til tider å engasjere reversen. Vi kan bare håpe dette kan forbedres på senere eksemplarer. Med litt tilvenning ble etterhvert giringen presis nok. Forøvrig var utvekslingen noe uvant, men passer antakelig bra til denne typen motor. I små, kronglete og bakkete Marseille-gater var det av og til en fordel at selv førstegiret er et kjøregir opp mot 50 kilometer i timen, for andregir hadde problemer med å følge på ved lave turtall. Her merkes motorens begrensede dreiemomentressurser best.

Som seg hør og bør har vi her med riktig drivstoffgjerrige biler å gjøre. Ved blandet kjøring skal C1 med bensinmotoren klare seg med 0,46 liter per mil mens diesel-versjonen skal ha et forbruk på 0,41 liter per mil.


Ribbet

I sin innstegsversjon har C1 minimalt med utstyr. Den har blant annet bare to kollisjonsputer og får ikke engang servostyring. Denne varianten har en prislapp på ca. 70.000 kroner i Frankrike. Vil man ha manuelt klimaanlegg og stereo/CD med to høyttalere stiger prisen straks. Bakrutene kan bare åpnes på gløtt.

Sikkerhetsmessig skal det ikke være noe å utsette på bilen, gitt at man sørger for å ha sidekollisjonsputer og hodekollisjonsputer. Det er blant annet verdt å nevne at alle setene har 3-punkts sikkerhetsseler utstyrt med pyrotekniske beltestrammere og kraftbegrensere.
C1 har vært testet hos Euro-NCAP for kollisjonssikkerhet og oppnådde fire av fem mulige stjerner med 26 poeng. Den fikk to av tre mulige stjerner i fotgjengertesten.

Pris ikke klar

Til Norge kommer Citroën C1 først i 2006 og prisen er ennå ikke avgjort. Med tanke på at den skal prises lavere enn Toyota Aygo og at sistnevnte trolig vil komme på i underkant av 140.000 kan man håpe at innstegsprisen kryper under 130.000 kroner.

Alt i alt synes vi C1 er en sympatisk og fullt brukbar liten tass som, på den helt avgjørende betingelse at prisen blir lav nok, kan svare til et behov for folk som ikke stiller for store krav til ytelser, plass og utstyr og som forflytter seg over relativt korte avstander.

Store bilder av Citroën C1 finner du her.

Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder