Her er Citroëns neste DS, en sedan med det snodige navnet DS 5LS. Den innebærer samtidig lanseringen av DS som eget bilmerke - merket Citroën brukes ikke på denne bilen. Foto: Citroën
Her er Citroëns neste DS, en sedan med det snodige navnet DS 5LS. Den innebærer samtidig lanseringen av DS som eget bilmerke - merket Citroën brukes ikke på denne bilen. Foto: CitroënVis mer

Citroen med ny DS: DS 5LS

Nei, det står ikke SLS - det står 5LS.

Citroën slåss for igjen å erobre en plass i premium-rampelyset og de har faktisk lykkes i å komme et stykke på veien dit med sin DS-serie.

Bilmerket DS

En ny etappe er påbegynt med lanseringen av DS som eget merke - i det minste i enkelte markeder, og i første omgang verdens største bilmarked.

Vi snakker selvsagt om Kina, som nok en gang har hatt et bilsalg i kraftig vekst i 2013 og hvor det nå selges like mange biler på to dager som i Norge på et helt år!

Her produseres allerede DS5, som var først ut som modell av det nye bilmerket DS. Vi har kjørt den europeiske DS5, som vi kalte et smykke av en bil.

Satser tungt

5LS presenteres av Citroën som en luksussedan og den skal produseres i Shenzhen, nettopp i Kina. I tillegg til denne sedanen, som med vilje posisjoneres som premium, kommer en tilsvarende plassert SUV (i tilsvarende klasse som BMW X3 eller Audi Q5) – som også skal produseres i Kina og lanseres der i løpet av 2014.

Her er Citroëns neste DS, en sedan med det snodige navnet DS 5LS. Den innebærer samtidig lanseringen av DS som eget bilmerke - merket Citroën brukes ikke på denne bilen. Foto: Citroën
Foto: Citroën


Raffinert

Formgivningen av DS 5LS skal ifølge produsenten signalisere kraft og raffinement. Den kjennetegnes ved den nye DS-fronten som er direkte inspirert av konseptbilene Numéro 9 og Wild Rubis. Den skulpturelle fronten kalles også «DS Wings» som er karakteristisk ved de to ‘vingene’ i krom som glir over i frontlyktene og dynamiserer bilens visuelle uttrykk. De får et slags ekko i de "boomerang-formede" baklyktene.

Morfe-video:


Mercedes-mål

Den nye modellen er 470 centimeter lang, 184 centimeter bred og 150 centimeter høy. Dette er "tilfeldigvis" omtrent dimensjonene til den nye Mercedes C-klasse, som vi nylig omtalte. Og det er denne typen bil DS-merket tar mål av seg å konkurrere med. Det er lettere å bygge nytt image i et forholdsvis nytt marked og det gjør jo ikke noe at det i tillegg også er mulig å håpe på et visst volum i et så stort marked.

Turbo og automat

DS 5SL vil bli utstyrt med blant annet bensinmotorene THP160 og THP200 (ja, tallene står for antall hestekrefter), med direkte sekvensiell innsprøytning og Twin Scroll turbo. Motorene er koblet til en 6-trinns automatgirkasse.

Hvorvidt det i fremtiden blir aktuelt å ta DS-modellene som lanseres i Kina til Europa og Norge, er i skrivende stund i det blå.

I Kina forhandles DS i 50 DS Stores fordelt på de største byene i landet.