<b>VENTER PÅ BØLGEN:</b> Cactus M må nok vente lenge på hver kunde her hjemme om den artige Crossover-cabrioleten når butikkene.  Foto: CITROEN
VENTER PÅ BØLGEN: Cactus M må nok vente lenge på hver kunde her hjemme om den artige Crossover-cabrioleten når butikkene. Foto: CITROENVis mer

Citroen Cactus M

Toppløs sydenbil!

Det nærmer seg bilmesse. Denne gang i Frankfurt. Det betyr alltid mer eller mindre sprø konsepter. Cactus M er nok en av bilene som aldri kommer til å møte hverken sand eller asfalt.

Mulig den kunne slått til i Norge akkurat nå, dersom det hadde vært en amfibiebil, men det er det ikke.

Ser tilbake

For de fleste er dette skikkelig sært, men for de som vet sin Citroën-historie, er ikke dette hverken virkelighetsfjernt eller sært. Snarere en naturlig videreføring av Citroen Méhari som ble produsert fra 1968 til 1988.

INSPIRASJONSKILDEN: Mehari var en svært populær og ikke minst billig alrounder. Cactus M er 2015-tolkningen. Foto: CITROEN Vis mer


Slik tenker Citroën seg en elektrisk variant av Méhari

For å forstå nykomlingen, må vi se litt nærmere på gamlingen først. Den er bygd på den superbillige Dyane 6, som egentlig bare var en moderne variant av Citroën 2CV.

En enkel konstruksjon med et karosseri i ABC-plast og en sensasjonelt lav vekt på 535 kilo. Méhari ble en billig og populær arbeidshest og utleiebil i sydligere strøk på 70- og 80-tallet.

Foto: CITROEN
Foto: CITROEN
Foto: CITROEN
Foto: CITROEN
Foto: CITROEN
BALJE: Innredningen i plast og Neopren er lett og vaske og tåler vann, men har det meste av moderne utstyr. Foto: CITROEN
STANDLIV: Citroën ser ikke for seg pensjonister som målgruppe. Foto: CITROEN
DØRÅPNER: Dra i snora når du skal inn. Man trenger ikke låse. Foto: CITROEN
FORTØYNING: Maritim inspirasjon preger designet. Foto: CITROEN
INNVENDIGE HENGSLER: Plastdørene er festet med utvendige hengsler. Skulle gjerne sett de var avtagbare. Foto: CITROEN
OPPBLÅST: Kanvastaket inneholder et oppblåsbart telt. Foto: CITROEN


Ny tolkning

Det er ingen problem å se at inspirasjonen kommer fra dagens Cactus. Modellen skulle også i utgangspunktet være en svært lett, billig, enkel og enkel bil og produsere – en direkte spirituell arvtaker for 2CV.

Det tøffe utseendet har gjort Cactus til Citroëns bestselger hittil i år med 410 solgte, men direkte billig er den ikke med en startpris på 195.000 kroner for 1,2 liter med 82 hester. Den dyreste varianten koster hele 265.000 kroner.

Foto: CITROEN Vis mer


Cactus M

Bilen er i stål, men hele front- og hekkseksjon er i kollisjonsvennlig plast. De utvendig hengslete dørene er også i plast. Som på gamlingen, finnes ikke adkomst til baksetene. Det er løst med utvendige stigtrinn. Du hopper bare over bakskjermene.

Motor, automatkasse og den forhjulsdrevne drivlinjen kommer rett fra Cactus.
Ekstra høy bakkeklaring og spesiell antispinn skal sørge for at du kommer deg dit du skal. Crossoveren tilbyr nemlig ikke firehjulsdrift, noe gamle Méhari hadde som tilgjengelig utstyr.

Spylbar

Innvendig er inntrykket svært spartansk, selv om berøringsskjermen og multifunksjonsrattet tilbyr mer enn hva man forventer. Derimot finner man ikke dørlåser eller vindusheiser. Dørene åpnes med en stropp i dørene.

BALJE: Innredningen i plast og Neopren er lett og vaske og tåler vann, men har det meste av moderne utstyr. Foto: CITROEN Vis mer


Kupeen preges av vaskevennlig plast med sluk i gulvet og setetrekk i vannavstøtende og fargesprakende Neopren. Veldig praktisk når du kommer med våtdrakta og surfebrettet, rett fra sandstranda.

Lastevennlig

Citroën fremhever de praktiske lasteanordningene på bilens to veltebøyler. Der fester du brett og andre leketøy, eller canvastaket, i ren havnepressening-stil. Men du må velge enten tak eller brett. Ikke begge deler.

Canvas med telt

Canvas-taket har en oppblåsbar seksjon i bakkant, som blir til et telt, med tilførsel av luft fra innebygget kompressor.

OPPBLÅST: Kanvastaket inneholder et oppblåsbart telt. Foto: CITROEN Vis mer


Bortsett fra et fra et fargesprakende innslag, er det lite trolig vi får se noen av ideene i praksis. Tre-imitasjonen på veltebøylene er kult og gjerne velkomment på en modell senere, men historiens bredeste A-stolper ser neppe dagens lys.