Vis mer

Chris Bangle forlater BMW

Chris Bangle har jobbet i BMW i 17 år, men takker nå for seg. Hans nærmeste kollega Adrian van Hooydonk tar over.

Nå tenker sikkert en del: Hvem er disse to og hvorfor i all verden leser vi om dem på DinSide Motor?

Grunnen til det er at mange av dere har hatt sterke meninger om Bangles arbeid for BMW. Mange bilentusiaster har hatt store problemer med å akseptere ommleggingen av utseende på BMW. Det var særlig forrige 7-serie som fikk det til å toppe seg for mange. Men, han har også satt signaturen sin på slagere som X5, Z3 og Z4, 3-serie, Mini og Rolls Royce Phantom.

I det siste har Bangle levert konseptbilene M1 Hommage, Consept CS og til slutt "Progressive Activity Sedan", som den heter. Den vises i Geneve i begynnelsen av mars.

Før BMW jobbet han som interiørdesigner for Opel fra 1981 til 1985. Fra 1985 jobbet han i Fiat og fra 1992 har det vært BMW. Adrian van Hooydonk kom også til BMW i 1992.

Chris Bangle kan for eksempel holdes ansvarlig for følgende linjer:

Hengebuk

Vis mer


Rare frontlys

Vis mer


Grill som ikke passer i fronten

Vis mer


Designerspire

Undertegnede har forsøkt å bevise for BMWs nye designsjef, Adrian van Hooydonk, at dette er et fagfelt pressen takler. Etter litt igjenfylling av skjøter og nye overganger mellom panser og grill på den nye 7-serien mener jeg bilen ble finere. Hooydonk er uenig.

Her får undertegnede, til venstre på bildet, opplæring av BMWs nye designsjef Adrian van Hooydonk, til høyre på bildet. Hvis jeg skulle fått viljen min ville den nye 7-serien blitt kjempedyr å forsikre og den ville gjort det elendig i krasjtester... Vis mer


Chris Bangle har ertet på seg mange, men innsatsen hans i BMW regnes som en kjempesuksess. BMW har hatt betydelig økning i salget, og selv om BMW kanskje har mistet mange tidligere kunder på dette, har de hentet inn enda flere nye.