ILLUSTRASJON: Per Ervland
ILLUSTRASJON: Per ErvlandVis mer

Chiptrimming: Hold deg langt unna!

MINIKURS: Chiptuning. Datatrimming. Flashtuning. Elektronisk trimming. Uansett hva leverandøren velger å kalle det, bør du styre bilen din unna.

Det finnes i dag en lang rekke tilbydere av elektronisk trimming i Norge. Mange av dem reklamerer aktivt for sin virksomhet på internett. Felles for de fleste av dem er at de for noen tusenlapper lover høyere dreiemoment, økt effekt og redusert forbruk.

Det finnes ingen offisielle oversikter over hvor mange som lar seg friste til å trimme bilene sine. Men vår erfaring tilsier at titusenvis av norske bileiere i det skjulte kjører rundt med elektronisk trimmede biler.

Det er imidlertid mange og gode grunner til at du ikke bør la deg friste til å bli med på denne leken. Vi har snakket med en lang rekke kilder som advarer på det sterkeste mot elektronisk trimming. Mange av kildene kan fortelle skremmende historier om bileiere som i dag angrer bittert på at de valgte å ta snarveien til en sprekere bil.

1. Ulovlig

ILLUSTRASJON: Per Ervland Vis mer

Hva med deg?

Hva mener du om elektronisk trimming? (Avsluttet)
Helt OK - vurderer å trimme min egen bil(38%) 3889
Helt OK - har forøvrig trimmet min egen bil(32%) 3238
Helt OK - men vil ikke trimme min egen bil(15%) 1500
En uting(8%) 787
Vet ikke(4%) 418
Ikke helt bra(4%) 415
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Alle endringer på en bil forutsetter at bilen fremstilles for ny godkjenning hos Statens Vegvesen. Dersom endringen blir godkjent, skal det utstedes nytt vognkort. Det er brudd på Vegtrafikkloven å kjøre omkring med en bil hvor motoreffekt ikke stemmer overens med effekten som oppgis i typegodkjenning og vognkort.

Hvis endringen har medført økt toppeffekt - noe som er vanlig i sammenheng med elektronisk trimming - utløses også et avgiftskrav (se punkt 2). Ved å unndra seg avgifter til staten bryter man straffeloven og risikerer politianmeldelse og i verste fall en påfølgende bedrageritiltale.

2. Avgiftskrav og straffeavgift

Hvis du blir tatt for ulovlig elektronisk trimming, risikerer du et avgiftskrav basert på manglende innbetalt effekt-avgift. I tillegg risikerer du inntil 50 prosent straffeavgift.

Hvis din bil i dag yter 130 hestekrefter og den eksempelvis trimmes med 15 (11 kW), utløses i utgangspunktet et avgiftskrav på 11 ganger 1.274 kroner. Med 50 prosent tilleggsavgift vil du motta et avgiftskrav på drøye 21.000 kroner (minus eventuelt bruksfradrag).

Men dette er småsummer i forhold til den som trimmer en allerede sprek bil. Hvis din bil i dag yter 211 hestekrefter og den trimmes med 50 (37 kW), utløses i utgangspunktet et avgiftskrav på 37 ganger 2.655 kroner. Med 50 prosent tilleggsavgift vil du motta et avgiftskrav på drøye 147.000 kroner (minus eventuelt bruksfradrag).

3. Nulling av garanti

Hvis den aktuelle bilimportøren avdekker at din bil er ulovlig trimmet, vil nybilgarantien for bilens drivlinje nulles. Som vi skal komme tilbake til, kan dette bli meget dyrt. Uten å ha undersøkt saken, vil vi også anta at merkeforhandlere og bruktforhandlere som tilbyr bruktbilgaranti, vil nulle denne hvis de kan sannsynliggjøre at bilen er ulovlig trimmet.

4. Nulling av forsikring

Hvis ditt forsikringsselskap avdekker at din bil er ulovlig trimmet, risikerer du avkortning/regress hvis du blir innblandet i en ulykke. Dette kan bli meget dyrt for deg, ikke minst hvis ulykken omfatter personskader. Du risikerer samtidig at forsikringsselskapet deretter opplyser deg om at du er uønsket som kunde for fremtiden.

5. Risiko for alvorlige motorskader

Trimming av motorer kan sammenlignes med doping hos mennesker: Doping vil ofte virke prestasjonsfremmende en periode, men vil på sikt kunne skade kroppen.

De aller fleste motorer er konstruert for å tåle det dreiemomentet som oppgis fra fabrikk, pluss en sikkerhetsmargin. Elektronisk trimming innebærer økt belastning for motoren, noe som betyr at deler av sikkerhetsmarginen - eller hele - spises opp.

Men trimming gir ikke bare økt belastning på de ulike motorkomponentene. For å øke en motors dreiemoment og effekt, finnes det ingen vei utenom økt innsprøytning av drivstoff (i kombinasjon med mer luft). Og større drivstoffmengde vil gi høyere temperatur i forbrenningskammeret, noe som i neste omgang gir høyere avgasstemperatur. Økt temperatur i kombinasjon med økt belastning kan blant annet føre til skader stempler, ventiler og innsprøytningsdyser. Våre kilder har også sett eksempler på topphavari og turbohavari. Denne typen skader kan fort bli svært kostbare.

6. Risiko for alvorlige drivlinjeskader

Bilens drivlinje er i utgangspunktet konstruert for å tåle det dreiemomentet som er oppgitt fra fabrikk, pluss en sikkerhetsmargin. Når motoren plutselig evner å produsere økt dreiemoment, utsettes selvsagt også resten av drivlinjen for økt belastning. Trimming vil derfor kunne medføre skader på kløtsj, girkasse (både manuelle, halvautomatiske, trinnløse og automatiske), drivledd, kjeder og akslinger. Slike skader kan i verste fall bli svært kostbare.

7. Risiko for alvorlige elektronikkskader

Ifølge våre kilder kan elektronisk trimming også gi alvorlige følgeskader på bilens elektronikk. Feil på ulike styreenheter kan være meget kostbart å reparere.

8. Økte lokale utslipp

Ulovlig trimming vil vanligvis resultere i økte og ofte ulovlig høye utslipp av skadelige utslipp, deriblant NOx og dieselpartikler, spesielt under akselerasjon. Slike lokale utslipp, som blant annet bidrar til svevestøv i byene, er skadelige for alle levende organismer, men spesielt for mennesker med astma og andre luftveislidelser.

9. Svindling av neste eier

Hvis man selger en ulovlig trimmet bil, uten å opplyse neste eier om dette, vil dette kunne betegnes som svindel. Dette fordi neste eier uten å være klar over det overtar risikoen for alle punktene vi nettopp har gjennomgått.

Det samme gjelder om man selger en bil som har vært ulovlig trimmet, men som i ettertid er satt tilbake i original stand. Hvis man ikke opplyser neste eier om dette, vil dette kunne oppfattes som en mer aktiv og overlagt svindel. Vi vil snart komme tilbake til potensielle konsekvenser av å selge ulovlig trimmede biler til uvitende kjøpere.

Konklusjon

Ved å gjennomføre ulovlig trimming bryter du blant annet med Forsikringsavtaleloven, Vegtrafikkloven og Straffeloven. Du risikerer også skader på motor og drivlinje, noe som kan bli dyrkjøpte erfaringer. Du risikerer også at garantien ryker og bidrar til å skade lokalt miljø. Hvis du ikke er gambler av legning, er det derfor mest fornuftig å leve med motoren du har.

Kilder: BMW Norge, Forbrukerrådet, Gjensidige Forsikring, Harald A. Møller, Politidirektoratet, Simco, Statens vegvesen Vegdirektoratet, Toll- og avgiftsdirektoratet, Utrykningspolitiet

FAKTA: Elektronisk trimming
 
Fenomenet har mange navn, deriblant tuning, chiptrimming/-tuning, datatrimming/-tuning og flashtrimming/-tuning.
 
Motorer med turbo egner seg best for elektronisk trimming. Alle dieselmotorer i personbiler som selges i Norge i dag har turbolading.
 
Elektronisk trimming foregår vanligvis på en av følgende måter: Hele motorstyreenheten byttes ut, enkeltkomponenter i motorstyreenheten (chiper) byttes ut, andre bokser (for eksempel boksen mellom styreenhet og dieselpumpe) byttes ut, motorstyreenheten omprogrammeres via en datamaskin.
 
Elektronisk trimming kan gjøres på mange måter, men målet er alltid å endre motorstyringen slik at motoren produserer økt dreiemoment og effekt ved ønskede turtallsområder. For å oppnå dette må trimmingen sørge for at mer luft tilføres i disse turtallsområdene, slik at en større mengde drivstoff kan tilsettes og forbrennes.
 
Det foreligger ingen offisielle tall på hvor utbredt elektronisk trimming er i Norge. Men antallet tilbydere antyder at fenomenet er relativt utbredt.
 
Elektronisk trimming koster samfunnet, bilprodusentene og bilimportørene store summer i form av tapt engangsavgift og arbeid med å avdekke fenomenet.


Les også: DinSide Motors juveler