Chevy som elektrifiserer Detroit

Chevrolet Volt heter denne snertne, kompakte fireseteren som vises i Detroit. Dette ser ut som det mest håndfaste elbil-prosjektet fra en stor bilprodusent på lenge. Men man venter på et stort litium-ion-batteri.

Vis mer

Chevy som elektrifiserer Detroit

  1. Store bilder!


Nå er det ikke umulig at Chevrolet Volt med sin tilsynelatende svært lovende konseptbil vil gi svar på tiltale når det gjelder beskyldningene om at General Motors, blant andre, skal ha stått bak et komplott for å hindre utbredelsen av elektriske biler. Ikke desto mindre er dette forslaget til løsning, presentert av Bob Lutz i Detroit, ganske besnærende på mange måter.

Eliminerer ulemper

Vis mer


Nest-toppsjefen i General Motors, Robert A. ("Bob") Lutz, hevder at el-bilen EV1, som ble lansert med brask og bram for ti år siden, var en imponerende prestasjon på mange måter, men at den hadde for mange ulemper til å svare fullt ut til kundenes forventninger. Disse var hovedsaklig forbundet med begrenset rekkevidde og begrenset innvendig plass. I praksis var det heller ikke anbefalt å kjøre opp for mange bratte bakker eller å bruke klimaanlegget. Chevrolet Volt fremstår som ganske revolusjonerende ved å eliminere disse problemene.

"Omvendt hybrid"

Vis mer


Chevrolet Volt presenteres som en elektrisk bil, men er i virkeligheten en hybrid med batteridrift og bensinmotor. Imidlertid er det her el-driften som er hovedkilden, gjennom et eget system som GM kaller "E-Flex". Batteriet, som er av typen litium-ion, som i mobiltelefoner, lades opp på noen timer via en vanlig stikkontakt. Deretter skal bilen under vanlige kjøreforhold ha en rekkevidde på cirka 65 kilometer med bykjøring.
Deretter starter en liten, tresylindret forbrenningsmotor med én liter slagvolum. Denne driver ikke bilen direkte, men sørger for å lade batteriet slik at bilen kan fortsette på el-drift. For folk som hovedsaklig bruker bilen til og fra jobb vil Chevrolet Volt kunne klare seg så og si utelukkende på ren el-kraft og dermed gi en betydelig miljøgevinst, om enn hovedsaklig lokalt.

Bensin, etanol, bio-diesel eller hydrogen

Vis mer


Larry Burns, som er ansvarlig for strategi, forskning og utvikling, forklarer at Chevrolet Volt er mer enn en videreutviklet el-bil. Den skal også være en skisse til svar på utfordringene klimaendringer og avhengighet av olje stiller. Derfor er selve bilen designet for å kunne anvende forskjellige kraftkilder for å lade batteriene. Plasseringen av motoren er fleksibel da denne ikke driver hjulene, men bare forsyner batteriene med mer energi. Dermed kan det tenkes å bruke både diesel-drift (fortrinnsvis bio-diesel), etanol eller brenselcelle-teknologi basert på hydrogen som drivstoff.

Kan komme relativt raskt

Når det gjelder tidshorisont, inrømmer GM at konseptbilen åpner et vindu mot neste desennium. Det håpes at den nødvendige batteriteknologien vil være på plass rundt år 2010 - 2012. Prosjektet er dermed ikke svært langsiktig, slik som for de fleste hydrogenløsninger, men det er ikke direkte kortsiktig heller. I mellomtiden gjenstår det å håpe at det ikke dreier seg om en ren showbil for å roe gemyttene.

  • Store bilder av Chevrolet Volt finner du her.
  • Her finner du mer Chevrolet-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder