Chevrolet Corvette blir værende igjen på det norske markedet.   Foto: Chevrolet
Chevrolet Corvette blir værende igjen på det norske markedet. Foto: ChevroletVis mer

Chevrolet ut av Europa

GM trekker inn Chevrolet-årene, og satser for fullt på Opel.

Den ene importøren etter den andre har gjort en hederlig innsats for Chevrolet i Norge. Like fullt har den ene importøren etter den andre gitt opp prosjektet.

Nåværende importør ser endelig ut til å ha fått hull på byllen, og Chevrolet har til nå omsatt i overkant av 500 biler i år.

Disse fordeler seg stort sett på Chevrolet Trax, som er samme bil som Opel Mokka, og Chevrolet Spark, en liten småbil som også var ment å komme i en elektrisk verjson.

Men det vil ikke vare.

Kortvarig glede

Nå flagger nemlig GM at de skal trekke Chevrolet ut av Europa igjen fra og med 2016, og den norske importøren vil således ikke lenger ha biler å selge.

Administrerende direktør i importselskapet Autonor, Kai Abrahamsen, forteller til bransjenettstedet Bilnytt at de tidligere i dag har mottatt meldingen fra GM.

- General Motors har besluttet å endre sin strategi i Europa, og vil fra 2016 utelukkende konsentrere seg om ”iconic” produkter fra Chevrolet på det vest- og sentraleuropeiske markedet, sier han.

I dette ligger det at Chevrolet Corvette fortsatt skal selges i Norge. Abrahamsen legger derimot til at salgsaktivitetene vil fortsette frem til da, og at beslutningen ikke får følger for service- og reservedelsmarkedet. Det vil fortsette også etter 2015. Utover dette er situasjonen så fersk at Abrahamsen ikke ønsker å kommentere ytterligere.

Penger ut av vinduet

Hovedaksjonæren i Autonor er de samme som eier Ssangyong Norge AS og DAF Norge AS. De har inverstert millioner i sitt relativt ferske agentur, og har blant annet signert opp 24 forhandlere på landsbasis.

Selv om Chevrolet fortsatt skal omsette Corvette og andre spesialmodeller i Europa, så ligger det i kortene at dette ikke er nok til å holde forhandlerne varme.

Opel Mokka er en Chevrolet Trax i ny drakt. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Hele balletten startet med at GM kjøpte koreanske Daewoo. Deretter ofret de hedersnavnet Chevrolet ved å døpe om de koreanske modellene. Dette var et grep svært få forstod noe av, men tiden gikk, og i Europa ble det omsatt biler.

Med litt talltrylling og statistikkgymnastikk, så kunne GM en tid slå seg på brystet som det sterkest voksende bilmerket i Europa, selv om vi allerede den gang gjennomskuet virkemåten i propagandaen.

Nå innser også GM at 1+1 ikke blir 3, og at strategien med å levere sidestilte produkter med Opel og Vauxhall like gjerne svekker de to sistnevnte vel så mye som det styrker totalen.

GM ønsker fortsatt å satse på Chevrolet i Russland og andre markedet, men det blir spennende å følge med på hva som skjer med det vi kjenner som det gamle Daewoo fremover.

.