Cruze' sterkeste side er kanskje forholdet mellom pris, effekt og utstyr
Cruze' sterkeste side er kanskje forholdet mellom pris, effekt og utstyrVis mer

Chevrolet-stasjonsvogn fra 240.000 kroner

Da vi kjørte nye Chevrolet Cruze SW i sommer, var ikke prisene klare. Nå er de her, og utvalget starter på 240.000 kroner.

Chevrolet er i ferd med å bli relansert i Norge med en rekke modeller, som vi nylig skrev om. En av de aller viktigste bilene blir Cruze, og da kanskje spesielt stasjonsvognvarianten. Dette er en kompaktklassebil, men stasjonsvogna SW er såpass stor og romslig at den vil fungere som en familiebil for de aller fleste, likhet med stasjonsvognutgavene av konkurrenter som Kia cee'd, Hyundai i30, Renault Megane og Opel Astra.

Les vår prøvekjøring av Cruze SW her.

Viktige priser

I vår prøvekjøringsrapport fra i sommer, pekte vi på at prisene blir viktige for denne bilen. Det både fordi den er ment å konkurrere mot de rimeligere bilene i segmentet, og fordi den mangler litt på noen egenskaper sammenlignet med de aller beste bilene i klassen. I tillegg er Chevrolet et merke som nok ikke er det første som dukker opp i folks bevissthet når det skal kjøpes bil lenger.

Velg bensinturbo

Chevrolet Cruze SW priser   
MotorEffektUtstyrsnivåPris
1,6124LT240.000
1,4 turbo140LT255.000
1,7 diesel131LT265.000
1,4 turbo140LTZ280.000
1,7 diesel131LTZ290.000
Prisene er rundet av til nærmeste 1.000


Billigste variant blir en 1,6-liters bensinmotor med 124 hestekrefter. Dette er imidlertid ikke den mest spennende motoren. For 15.000 kroner ekstra får du en 1,4-liters turbomotor med 140 hester. Dette er en mer moderne motor som gir klart bedre ytelser, og den er vårt førstevalg i denne bilen.

Er det diesel du vil ha, finnes det en 1,7-liter med 131 hestekrefter. Denne koster ytterligere 10.000 kroner, altså fra 265.000 kroner.

Mye utstyr

To utstyrsnivåer er tilgjengelige, unntatt for den minste motoren som bare kommer i det billigste utstyrsnivået. Sistnevnte heter LT og inneholder ting som ryggesensor, stereo med USB-tilkobling, alarm, fartsholder, oppvarmede og elektriske speil, kjørecomputer og 16-tommers aluminiumsfelger. På toppnivået LTZ får du i tillegg navigasjon med ryggekamera, skinninteriør, regnsensor, automatisk klimaanlegg og 17-tommers hjul. Alt i alt er utstyrsnivået derfor meget høyt.

Designen er preget av en ganske kraftig og aggressiv front Foto: Cato Steinsvåg



Ikke billigst fra start

På grunn av relativt store motorer, kan ikke Cruze SW konkurrere på pris med de billigste innstegsmotorene til enkelte av konkurrentene. Sammenligner vi med Hyundai i30 stasjonsvogn, begynner den på 218.000 kroner, men da bare med 100 hester. Går man litt opp på motorstørrelse, blir prisene jevnere.

Mer utstyr og hester for pengene

Sammenlignet med biler som Renault Megane og Opel Astra kommer Cruze godt ut, sett mot tilsvarende motorer og utstyrsnivå. Du får med andre ord mye hestekrefter og utstyr for pengene med Cruze. Men det bør du også få, for Cruze er på enkelte områder et litt enklere produkt. Når det er sagt, er den likevel god nok til å tilfredsstille de aller flestes behov og ønsker, så den kan absolutt være verdt en nærmere titt om du er ute etter en stasjonsvogn i denne klassen.



Mangler innstegsmotor

Det at den ikke har noen skikkelig billig innstegsmotor, eksempelvis en dieselmotor på drøye 100 hester, er likevel en klar svakhet. Det hadde gjort den mer lettsolgt. I stedet må Chevrolet rette seg inn mot de som ønsker en relativt kraftig og velutstyrt bil, til en ganske rimelig penge. Da kan veien over til de mer kjente merkene være litt kort. Vi syns uansett det er gledelig at Chevrolet er tilbake, og at Cruze har livets rett på markedet.

Cruze kommer forresten også som kombikupé. Da er prisene 10.000 kroner lavere. Vi hadde gått for stasjonsvogna.

Les også: En gigant inntar Norge