Vi har sett den før, men først nå er den aktuell i Norge.  Foto: Chevrolet
Vi har sett den før, men først nå er den aktuell i Norge. Foto: ChevroletVis mer

Chevrolet Spark EV

Elbil med sportsbilens ytelser.

Snart kommer en elbil på markedet som har spesifikasjoner som en sportsbil. Med 130 hk og 520 Nm skal den første rene elbilen fra GM entre markedet allerede neste år. Selve innpakningen er hentet fra Chevrolet Spark.

First we take Manhattan..

Til å begynne med skal bilen selge fra seg i USA. Der borte har nemlig elbiler fått en skikkelig boost, selv om salget av hybrider er mye høyere, uansett plug-in eller ikke. På sikt skal Spark EV også komme til europeiske jaktmarkeder, og da er Norge et soleklart foregangsland.

Men Chevrolet var ikke død

Prøvd og floppet

Dette er derimot ikke første gang GM lanserer en elektrisk bil. Vi kjenner jo godt til både EV1 og hybriden Volt. Nå har de igjen tegnet avtale med A123 om leveranse av batteriene, dette til tross for at de har vært uheldige med diverse branner i blant annet Volt på grunn av disse batteriene. Det bør forhåpentligvis bety at problemet er løst.

75 % av teknologien skal være hentet fra Chevrolet Volt. Foto: Chevrolet Vis mer


Volts lillebror

Mye av teknologien i Spark EV er hentet fra nettopp Volt, deriblant en del styringsenheter og batteriteknologi. Så mye som 75 % av teknologien skal komme fra Volt og hybridtrucks. Batteriet alene skal veie 254,5 kg, og yte mer enn 20 kWt.

Vi kjørte Volt fra Oslo til Bergen

Dreiemoment som få

Batteriet skal drive en elektromotor som på det meste leverer 100 kW, eller 130 hestekrefter om du vil. Det som derimot er svimlende er dreiemomentet, som topper seg på 542 Nm, og husk, det er der fra start. Dette dreiemomentet er mer enn vi normalt finner i 3-liters dieselmotorer i dag. Takket være dette vil Spark gjøre 0-100 km/t på rundt 8 sekunder, noe vi ikke finner hinsides raskt, men bra.

Chevrolet-offensiv i Norge

Full tank på 20 min

Vis mer


En av de øvrige fordelene med Spark er at du også skal kunne lade bilen med en nylig vedtatt hurtiglader. Med denne kan du tanke deg opp til 80 % av batteriets kapasitet på rundt 20 minutter. Som i de fleste andre situasjoner mangler også GM infrastrukturen. Det er ingen som har sett noe til disse hurtigladerne ennå, men GM lover at disse skal være på plass når Spark EV kommer på markedet. Men på plass hvor da? Det gjenstår å se.

Sett den før

Spark med forbrenningsmotor kom aldri på markedet i Norge da den var ny, rett og slett fordi den ikke hadde hyggelige nok forbrukstall, og dermed heller ikke utslippstall. Den ble for dyr i Norge takket være avgiftene. Nå kan det igjen være håp for Chevrolet Spark i Norge, i all den tid en ren elbil slipper unna engangsavgiften. Da konkurrerer den like for like med alle andre elbiler.