Chevrolet skal true Toyota RAV4 og Honda CR-V

Chevrolet Captiva baserer seg på S3X som ble vist i Paris i 2004. Til høsten er den på plass i Norge og importøren kan friste med en fin pris for Captiva.

Vis mer

Chevrolet skal true Toyota RAV4 og Honda CR-V

  1. Store bilder
Vis mer


Produksjonsbilen er mer eller mindre helt lik konseptbilen S3X Concept Car. Captiva er en del større enn den nye Toyota Rav4 og Honda CR-V og kan dermed også utstyres med 7-seter. Captiva er 4,64 meter lang og blir dermed på størrelse med den nye Hyundai Santa Fe.

Motorer

I første omgang kommer Captiva med en 2-liters dieselmotor med 150 hestekrefter og 310 newtonmeter. Den kan leveres koblet til både manuell og automatisk girkasse. Senere kommer det også en 120-hesters variant av den samme motoren. Den vil få de samme valgmulighetene på girkasse. Bensinmotorer finnes også, men importøren vil ikke satse på bensinmotor i Captiva. Captiva blir også utstyrt med elektronisk stabilitetsprogram (ESP).

Denne dieselmotoren vil også bli tilgjengelig i flere Chevrolet-modeller utover i 2006.

I Norge vil importøren satse på firehjulsdrift. Systemet tilpasser seg det aktuelle veigrepet ved å koble inn bakakselen ved behov. Kraftoverføringen skjer via en elektromagnetisk kopling. Captiva har ikke reduksjonsgir, men den er utstyrt med HDC (Hill Descent Control) som sørger for automatisk bremsing ned svært bratte bakker.

Standard dekkutrustning er 235/70-17.

Captiva får sin debut på bilutstillingen i Geneve og vil bli introdusert i Norge i september. Importøren er ikke helt ferdig med prisingen, men prisen skal starte på under 400.000 kroner. Det er ikke galt for en så stor SUV med dieselmotor.

Store bilder av Captiva finner du her.

Her finner du mer Chevrolet-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder