Chevrolet Miray roadster concept
Chevrolet Miray roadster conceptVis mer

Chevrolet Miray kommer

Bilutstillingen i Frankfurt får besøk av en spennende koreaner, fra USA.

Chevrolet, eller GM om du vil, har virkelig snudd skuta som gikk ned for et par år siden. Fra å bli erklært teknisk konkurs, har selskapet nå snudd alt til å bli en gullgruve. Ikke bare tjener GM penger igjen, men de har gjenerobret tronen som verdens største bilprodusent.

Med Volt fra Oslo til Bergen

Fortid og fremtid

Nå gjør også GM seg klare for Frankfurt Motor Show i september. Det kan være derfor vi nå får en ny smugtitt på roadsteren Miray, som første gang ble vist under bilmessen i Seoul i mars. Bilen er med GM’s egne ord laget for å pakke to mennesker tett sammen i skallet av en bil. Bilen har designelementer som både sikter fremover i tid, men som har med seg historiske tegn. For å drive den futuristiske doningen fremover har Chevrolet satt inn to elektromotorer. Flere biler er i den senere tiden vist med denne konfigurasjonen, men GM har i motsetning til de fleste andre ikke satt en elektromotor bak og en foran. Her sitter begge i front.

De raskeste takene

Hybrid

Bak sitter det derimot en 1,5-liters turbomatet bensinmotor. Den er plassert rett bak førerkabinen, og jobber i tett samarbeid med elektromotorene. Sammen utgjør de nok krefter til å flytte lettvekteren i en sportsbils hastighet, om vi skal tro GM. Noen konkrete tall har vi derimot ikke fått. For å gire morsomhetene er det satt inn en løsning med dobbeltkløtsj, og bilen er giret til å kunne nå høy toppfart når alle motorer er i drift, og bilen er satt i ”Performance”.

En roadster i andre enden av skalaen

Koreanske Chevy

Som kjent døpte GM koreanske Daewoo om til Chevrolet i Europa, den gang de var i Korea med sjekkheftet. Kanskje er det derfor de har hentet navn nettopp fra Korea, for Miray er koreansk og betyr fremtid. Kanskje det betyr at bilen blir hetende Nåtid om den noen gang skulle komme på markedet? I sin omtale av Miray trekker GM frem tidligere navn som Monza SS og Corvair Super Spyder, men en ting er sikkert. Ingen av de to sistnevnte gikk på strøm.

Ny bil på gammel oppskrift

Lettvekter

En ting som er veldig i tiden er bruken av CRP. Carbon Reinforced Plastic er et materiale du kan merke deg med en gang. I utgangspunktet er det vanlig termoplast som har fått deler med karbonfiber i seg som armering. Resultatet er et utrolig lett og sterkt materiale. Så sterkt er det at det benyttes i selve karosserikroppen. Som ytterste lag blir det benyttet ren termoplast. Sammen resulterer dette i en enorm vektreduksjon. I september får vi vite om GM mener alvor.