Chevrolet Epica: Prisene klare

Chevrolet Epica er en stor sedan, som kan skilte med en spennende motor, mye komfortutstyr og lav pris. Dessverre mangler bilen elektronisk antiskrens (ESP).

Vis mer

Chevrolet Epica: Prisene klare

  1. Store Epica-bilder
Vis mer


Den norske Chevrolet-importøren markedsfører i dag kun fire modeller; minibilen Matiz, småbilen Kalos, kompaktklassebilen Lacetti og mellomklassebilen Nubira. Sistnevnte er riktignok tilgjengelig både som sedan og stasjonsvogn, men likevel må Chevrolets norske modellutvalg kunne betegnes som relativt beskjedet.

Lillebror blant koreanerne

Heller ikke salgstallene er noe å skryte av. I løpet av årets første halvår ble det kun solgt 312 Chevroleter her i landet. Det betyr at navne-endringen fra Daewoo til Chevrolet nok ikke har gitt det salgsløftet den norske importøren hadde håpet på.

En titt på de to andre koreanske merkene her i landet - Hyundai og Kia - viser at Chevrolet er den opplagte lilleputten blant koreanerne. Kia har nemlig i samme periode solgt 681 personbiler, mens storebror Hyundai har maktet å finne kunder til hele 1.243 eksemplarer.

Captiva og Epica

Chevrolet Captiva Vis mer


Chevrolet er imidlertid på offensiven i Europa og i løpet av høsten introduseres to nye modeller; Captiva og Epica. Captiva er en høy firehjulstrekker og er tidligere omtalt i flere artikler her på DinSide. Folke-SUVen Captiva er både stor og pen å se på, men får en innstegspris på over 400.000 kroner.

Stor

Den andre Chevrolet-nykommeren blir imidlertid en langt billigere fornøyelse. Epica, som introduseres allerede i september, starter nemlig på 290.000 kroner. For denne summen får man en 481 centimeter lang og 181 centimeter bred sedan. Det betyr at Epica er på størrelse med biler som Skoda Superb og Volkswagen Passat.

Rekkesekser

Vis mer


Under panseret finner vi en spennende motor, nemlig en rekkesekser i aluminium. Rekkeseksere er en truet motor-rase og forbindes i dag først og fremst med BMW. Fordi BMW er blant de få bilprodusenter som fortsatt konsekvent satser på bakhjulsdrift (og firehjulsdrift) monteres BMWs rekkeseksere i lengderetningen. Chevrolet Epica er imidlertid forhjulsdrevet og har dermed en tverrmontert motor. Det betyr at Epica er en av svært, svært få biler som kan skilte med en tverrmontert rekkesekser.

Rekkesekseren har et slagvolum på 2,0 liter og yter 141 hestekrefter. Maksimalt dreiemomentet, 195 newtonmeter, er på plass ved 3.800 omdreininger. Koblet til en femtrinns manuell girkasse, skal motoren ifølge Chevrolet-importøren evne å bringe Epica opp i 100 kilometer i timen i løpet av 9,9 sekunder.

Femtrinns automatkasse

Vis mer


Mot et pristillegg på 20.000 kroner kan Epica også leveres med en femtrinns automatgirkasse. Med denne girkassen under dørken oppgis bilen å bruke 11,8 sekunder til hundre.

I andre land kan Epica også leveres med en 2,5-liters rekkesekser. Denne vil imidlertid ikke bli markedsført i Norge.

Neste år vil norske kunder også tilbys en 2,0-liters dieselmotor. Motoren er den samme som vil bli å finne i Captiva og oppgis å yte 150 hestekrefter og 320 newtonmeter. Prisen på Epica med dieselmotor er foreløpig ikke klar.

Mye komfortutstyr

Vis mer


På komfortsiden kan Epica skilte med en relativt rikholdig utstyrsliste. Blant standardutstyret finner vi både ryggesensor, fartsholder, regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil, elektronisk klimaanlegg og integrert stereoanlegg. I tillegg kommer tåkelys, skinntrukket ratt, midtarmlene både foran og bak og alufelger. Den som ønsker skinnseter må ut med "mellom 8.000 og 10.000 kroner".

Mangler ESP

Vis mer


Epica har imidlertid to store problemer. For det første er bilen myntet på USA, og blir derfor ikke laget i stasjonsvognutgave. Dette er en stor ulempe her i landet, hvor sedanen som segment kun har drøye åtte prosent markedsandel.

For det andre mangler bilen elektronisk antiskrens (ESP), noe som etter vårt syn er nærmest diskvalifiserende for en ny bilmodell i dag. Den norske Chevrolet-importøren lover imidlertid at ESP vil bli tilgjengelig sommeren 2007.

Chevrolet Epica hadde Europa-lansering i mai, men lanseres i Norge først i september.

  • Store Epica-bilder finner du her.
  • Chevrolet Epica: Priser
      
    Epica 2.0 LT man.290.000 kr
    Epica 2.0 LT aut.310.000 kr
      
    Summene er avrundet til nærmeste tusen
    Chevrolet Captiva: Priser
    MotorUstyrs-
    nivå
    SeterGirPris
    Diesel, 120 hk (fra feb. 06)LS5Man406.000 kr
     LT  416.000 kr
         
    Bensin, 136 hkLT5Man430.000 kr
      7 450.000 kr
      5Aut449.000 kr
      7 469.000 kr
         
    Diesel, 150 hkLT5Man440.000 kr
      7 460.000 kr
      5Aut459.000 kr
      7 479.000 kr
         
    Summene er avrundet til nærmeste tusen




    Relaterte artikler:

  • Omtale av Chevrolet Captiva
  • Her finner du mer Chevrolet-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder