Chevrolet Camaro gjenoppstår. 38 års historie.

I Detroit ble denne gjenopplivede Chevrolet Camaro gjenstand for mye oppmerksomhet. Hvis analyser av publikums reaksjoner skulle tilsi det vil den tjene som grunnlag for en fremtidig produksjonsmodell. Den trenger å ikke skuffe eldre Camaro-fans samtidig som den må klare å bli ansett som kul nok blant de yngre kjøpergruppene.

Vis mer


"Muskelbilen" Camaro (ihvertfall i de heftigste versjonene), ble introdusert på markedet i USA i 1967 som konkurrent til Ford Mustang. Teknisk sett var den svært nær beslektet med Pontiac Firebird, som ble lansert samme år. siden har den kommet i flere generasjoner og enda flere varianter, som vi gir mange eksempler på i det historiske fotoalbumet (lenke nederst).

Camaros tidløse ånd

Målet med utviklingen av denne konseptbilen var å gjenskape det designledelsen i General Motors kaller den tidløse ånd som visstnok skal kjennetegne en ekte Chevrolet Camaro. En rask gjennomgang av bilens historie gjør det litt vanskelig å sette fingeren på akkurat hva denne består i. Chevrolets "Pony Car", Camaro, var en sprek bil på slutten av 60-tallet. Utstyrt med Small Block eller Big Block-motorene - henholdsvis på 5,7 liter eller 6,5 og til og med 7 liter - hadde den gode ytelser: Fra 210 hester til 425 spreke gamper. Innstegsmodellene var utstyrt med mer beskjedne rekkeseksere på 140 og 155 hester.

Vis mer


Annen generasjon , som var en større bil men bevarte en lett gjenkjennelig egenart, startet lovende, men så kom oljekrisen, streiker og nye federale lover og regler som forvandlet Camaro til noe i nærheten en svekling: Et eksempel er at det i 1975 sto en 5,7-liters V8-motor på programmet. Effekt: fabelaktige 145 hestekrefter... Senere kom både 3. og 4. generasjon, bilen ble underveis også tilgjengelig med noe så simpelt som en liten firesylindret motor (2,5 liter), og salgstallene gikk opp og ned - i 2001 dramatisk ned, og sommeren 2002 rullet siste eksemplar av 4. generasjon Camaro ut fra fabrikken. Nå håper mange at det er 5. generasjon som er under forberedelse.

Vis mer


V8 med 400 hester

Vi mistenker at "ånden" det var snakk om ovenfor i størst grad tilhører 60-tallets Camaro. Det er da også disse GM henviser mest spesifikt til. Vi står med andre ord overfor et nytt forsøk på å vekke til live fordums storhet for å redde amerikansk personbilindustri. De siste par årene har således Ford Mustang med 60-talls-look dukket opp, Dodge har lansert en fornyet Charger - som riktignok svikter originalen på mange måter - og nå sist en Challenger som i design er mye mer trofast til originalen.

Vis mer


Camaro Concept er bakhjulsdrevet og er en todørs sportskupé. Designet kan vurderes av leseren ut fra bildene i det første fotoalbumet nederst. Bilen er etter amerikansk standard ganske kompakt slik som de tidligste Camaroer var: Lengden er 473 centimeter, bredden 202 centimeter og høyden kun 134 centimeter. Når det gjelder innmaten dreier det seg om ekte muskelbilvare: En seksliter "Small Block" V8-maskin med en potens som minner om det glade 60-tall: 400 hestekrefter, men det er blitt lagt vekt på drifstofføkonomi; blant annet vil fire sylindre kobles ut ved lav belastning.

En spreking fra 60-tallet (Flere i fotoalbumet nederst) Vis mer


Må ha bred appell

Dynamisk og muskuløst designspråk ispedd en del moderne og tidsriktige elementer er hva de ansvarlige ved tegnebrettet har etterstrebet. Etter publikumsreaksjoner og pressens skriverier i USA å dømme er det ganske vellykket. For at en produksjonsmodell skal komme på banen må dette gi seg uttrykk i en tilstrekkelig stor potensiell kjøpermasse. Derfor dette forsøket på å balansere nostalgi og trendsetting. Enhver får dømme ut ifra sin smak, men det ser ikke ut til å være umulig at vi "på sikt", som det mest vasete tidsbegrepet heter, vil få se en sprek femtegenerasjons Camaro på veien.

  • Store bilder av nye Camaro finner du her!
  • Camaroer opp gjennom årene: Store bilder!
  • Her finner du mer Chevrolet-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder