<b>NYLANSERT:</b> Chevrolet Bolt ble lansert på bilmessen i Detroit i midten av januar.  Foto: Chevrolet
NYLANSERT: Chevrolet Bolt ble lansert på bilmessen i Detroit i midten av januar. Foto: ChevroletVis mer

Chevrolet Bolt, ikke Volt

Endelig en elbil med god rekkevidde.

Ja da, vi har Tesla Model S som også byr på god rekkevidde, men Model S er en alt for stor bil for veldig mange. Norges mest solgte bil er VW Golf, som dermed definerer størrelsen på den bilen flertallet er ute etter. Matpakkependlerne trenger derfor en bil som er mindre enn Model S, men den må gjerne ha lengre rekkevidde enn Nissan Leaf og VW e-Golf.

Nå lover GM at de skal lage det kundene trenger. Vi ønsker derfor Chevrolet Bolt velkommen.

Foreløpig er Bolt en konseptbil, og vi kan tidligst forvente et endelig resultat på markedet en gang etter 2017, kanskje nærmere 2020.

Allerede priset

Bilen skal koste 30,000 dollar, og dermed er krigen i gang. For også Tesla skal lansere en mindre og billigere bil, en bil som først ble omtalt som Model E, men i ettertid er omdøpt til Model 3.

Da Elon Musk fikk høre om Chevrolet Bolt parerte han øyeblikkelig med å si at Model 3 uansett skal bli billigere enn Bolt.

Det betyr at han allerede nå må redusere prisen på Model 3, etter at han i forkant av Detroit Motor Show annonserte at den skulle koste 35.000 dollar. Nå skal han altså under prisen av Bolt, som er annonsert til 30.000 dollar.

Se flere bilder av Bolt:

FØR-BOLT: Her er bilen som konseptbil, som den ble vist for et år siden. Som vi ser blir produksjonsbilen ganske lik den. Foto: GENERAL MOTORS
2015 Chevrolet Bolt EV Concept all electric vehicle. Overhead view of concept with glass roof. Bolt EV Concept features an unexpectedly large interior from a subcompact crossover EV. Chevy’s experience gained from both the Volt and Spark EV to make an affordable, long-range all-electric vehicle to market. The Bolt EV is designed to meet the daily driving needs of Chevrolet customers around the globe with more than 200 miles of range and a price tag around $30,000.
2015 Chevrolet Bolt EV Concept all electric vehicle. Bolt EV Concept builds upon Chevy’s experience gained from both the Volt and Spark EV to make an affordable, long-range all-electric vehicle to market. The Bolt EV is designed to meet the daily driving needs of Chevrolet customers around the globe with more than 200 miles of range and a price tag around $30,000.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA Foto: Chevrolet
OLYMPUS DIGITAL CAMERA Foto: Chevrolet
OLYMPUS DIGITAL CAMERA Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
NYLANSERT: Chevrolet Bolt ble lansert på bilmessen i Detroit i midten av januar. Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
STOR: God takhøyde og luftig interiør gir romfølelse. Bilen har også panoramatak. Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet


Lang rekkevidde

GM, som for noen år siden lanserte Volt, skal nå lansere den første masseproduserte elbilen i selskapets historien. Bilen skal i tillegg få en rekkevidde som overskygger det konkurrentene ahr i dag.

Med en rekkevidde på mer enn 32 mil skal Bolt nå mer enn 50 prosent lengre enn det dagens konkurrenter er i stand til.

Dette er på nivå med det Elon Musk sier at Model 3 skal være i stand til, selv om Model 3 vil være et knepp over Bolt i størrelse.

LES ALT OM ELBIL

Liten, men stor

Bolt er relativt kompakt i sitt ytre, men byr på god plass innvendig. Den er bygget litt som en mini-MPV, en liten flerbruksbil. Den får kombikupé-karosseri, og ser ut som en liten stasjonsvogn.

Takhøyden er god, og du sitter høyere enn i ordninære biler.

Bolt vil i stor grad kunne betjenes gjennom en app for mobiltelefonen. Den vil også få funskjoner som gjør at den egner seg i et flåtesystem. Deriblant funksjoner som reservasjoner, lokalisering, og betaling for den tiden du bruker den. Alt gjennom en smarttelefon.

Bilen vil også få funksjoner som at den kan parkere seg selv etter at du har gått ut av bilen, og andre fremtidsrettede funksjoner.

STOR: God takhøyde og luftig interiør gir romfølelse. Bilen har også panoramatak. Foto: Chevrolet Vis mer


Lett, men sterk

Materialene er plukket med tanke på å spare vekt, noe som er spesielt viktig i en elbil. Av samme årsak skal mye av bilen være laget i aluminium. GM går med andre ord ikke så langt som BMW, som i BMW i3 benytter seg av det enda lettere materialet CRP, et plastmateriale som i tillegg har karbonfiber innstøpt som armering for å gjøre det enda sterkere.

I midtkonsollen sitter det en 10-tommers skjerm hvor du kan operere alle funksjonene mens du er i bilen. Når du er utenfor er det smarttelefonen som er bilens kontrollsenter.

Utover rekkevidde, pris og materialvalg er det lite GM foreløpig ønsker å si om Bolt. Det kan bety to ting. Enten er den knapt påtenkt, eller så har de noen ess i ermet. Tiden vil vise.