Cayenne kommer

Det er ikke hvert år den legendariske sportsbilprodusenten Porsche lanserer en helt ny modell. Men nå er den snart i butikkene - Cayenne - den første offroad-Porschen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi vet ikke hva som var Porsches inspirasjonskilde, hovedstaden i Fransk Guyana eller det berømte pepperet. Faktum er uansett at Porsche valgte navnet Cayenne, og ikke en bokstavkombinasjon i stolt 944-, 928 og 911-tradisjon.

4,5 liters V8

Porsche Cayenne får heller ingen typisk Porsche-bokser. I stedet får bilen en V8-motor med hele 4,5 liter slagvolum under det 911-lignende panseret. Ytelsene er det imidlertid ingen ting å utsette på. Åtteren yter nemlig 340 hestekrefter og 420 newtonmeter (Nm), noe som holder til å bringe den store firehjulstrekkeren fra 0-100 i løpet av 7,2 sekunder.

5,6 sekunder

Og hvis det skulle bli for slapt, kan man jo bestille en Cayenne Turbo. Denne besitter samme motor som Cayenne S, men med én viktig forskjell - motoren mates av turboturbiner. Resultatet er 450 hestekrefter og hele 620 Nm. Cayenne Turbo skal klare 0-100 på respektable 5,6 sekunder.

Stor

Så veldig mye mer avslører ikke Porsche foreløpig. Men det som er klart er at bilen blir 478 centimeter lang, snaue 193 centimeter bred og 170 centimeter høy. Det betyr at Cayenne størrelsesmessig blir en mellomting mellom BMW X5 og Audi Allroad. Cayenne er temmelig nøyaktig like lang og bred som Allroad, men 17 centimeter høyere, og dermed nesten like høy som X5.

Før jul

Den norske Porsche-importøren kan fortelle at Cayenne vil være på plass i Norge før jul, men har foreløpig ikke regnet ut de norske prisene. Vi tror imidlertid vi ikke tipper alt for galt hvis vi anslår at Cayenne S og Cayenne Turbo vil koste omlag det samme som 911 Carrera 4 og 911 Turbo. Sistnevnte koster henholdsvis 1,2 og 1,8 millioner kroner. Mye penger? Ja, men så har du jo muligheten til å ta med deg hele fire venner på briefe-tur om gangen.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Porsche-nyheter
  • Her finner du våre Porsche-tester