Cayenne: Fire år og ansiktsløftet

De siste års definitive jappesymbol, Porsche Cayenne, er nå offisielt ansiktsløftet. Paddens tunge øyelokk er blitt smale og sinte. Og motorene enda sintere.

Vis mer

Cayenne: Fire år og ansiktsløftet

  1. Fete, fine bilder
Vis mer


Andre generasjons Cayenne kommer fire år etter at Porsche gjorde dristig furore med sin første utgave av macho-SUVen. Alle de tre utgavene av bilen, altså Cayenne, Cayenne S og Cayenne Turbo, får nye og vesentlig kraftigere direkteinnsprøytede bensinmotorer.

Under halvannen liter?

I disse miljøtider er det kanskje ikke så rart at tyskerne begynner pressemeldingen med å beskrive at de senker bensinforbruket med minst åtte prosent. Men det er fortsatt litt å gå på. Når en Cayenne Turbo i utgangspunktet bruker 1,56 liter per mil i blanda forbruk (2,19 liter ved bykjøring dere der nede ved brygga), er vel ikke energiforbruket noe man snakker veldig høyt om?

5,1 sekunder

Turbo over, standard og S under. Vis mer
Vis mer


Cayenne Turbo får nå ytterligere 50 hester og 80 newtonmeter fra den nye åttesylindrede dobbeltturbomotoren. Det gir en total på 500 hester og 700 newton. Null til hundre går dermed ned et halvt sekund til 5,1 sekunder. Toppfart er nå 275 kilometer i timen.
Cayenne S får på sin side en større 4,8-liters V8er, fortsatt uten pustehjelp, og øker med 45 hester og 80 newtonmeter til totalen 385 hester og 500 newton. Det gir kun 0,2 sekunder forbedring av akselerasjonen, til 6,6 sekunder, men toppfarten passerer nå 250 kilometer i timen.

Folke-Cayenne

Turbo til venstre. Vis mer


Også minstemann i trippelen, rene Cayenne, selveste folke-Cayennen, får solide 40 hester ekstra under panseret og øker dermed til 290 hester i sekseren, som nå har gått opp fra 3,2 til 3,6 liter slagvolum. Også lillebror har fått et voldsomt byks i dreiemomentet på 75 newtonmeter, nå til totalt 385 slike newton. Dermed går null til hundre unna hele ett sekund raskere enn forgjengeren, nå på 8,1 sekunder, mens toppfarten nærmere seg 230 kilometer i timen.

Diskret makeup

Turbo over, standard og S under. Vis mer
Vis mer


I tråd med tidens trender er stylingen kun ytterst forsiktig modifisert. Alle tre utgavene har fått de smalere, sinte nye lykteinnsatsene. Cayenne og Cayenne S har fått ny tredeling i luftinntakene på siden av grillen, mens nedre del av støtfangeren, inklusive der de nye runde tåkelysene sitter, nå er lakkerte flater. Også baklykter, ekssospotter og nedre del av støtfanger bak har fått tilsvarende diskret modernisering. Cayenne Turbo skiller seg som vanlig fra de øvrig med en større og tøffere grill med flere horisontale inndelinger og ikke minst det som ser ut som smale striper med LED kjørelys. Også bak er den lett å avsløre - på teksten selvsagt - men også på to doble eksosutløp.

For øvrig

Dagens Cayenne hekk. Vis mer


Porsche er ikke veldig detaljerte om øvrige endringer. Firehjulsdriften får hjelp av antispinnsystemet (PTM) med en normalfordeling på 38:62 på hver av akslene, men som kan gi opp til 100 prosent av effekten til en av akslene om nødvendig. Turbo-utgaven har luftfjæring og aktiv demping som standardutstyr, og kan nå dessuten utstyres med et nytt antikrengesystem (Porsche Dynamic Chassis Control - PDCC). Elektronikken har et eget offroad-program for å utnytte veigrep og fjæringsvei maksimalt på dårlig underlag. Nytt er også svingbare bixenonlys. Det er standard på Turbo-utgaven, men kan leveres også på de to andre.

Pris og levering

Dagens Cayenne front. Vis mer
Vis mer


Den europeiske basisprisen på nye Cayenne er 43.300 euro. Dette stiger til 55.800 for S-utgaven, og mer en dobles - til 91.100 euro - for Cayenne Turbo. Dagens utgaver koster i Norge fra henholdsvis 910.000, 1.290.000 og 1.790.000 kroner, men det er ventet avgiftsøkninger på disse fra 150.000 til 250.000 kroner etter nyttår. De endelige prisene er ikke klare.

Turbo for Norge

Nye Cayenne skal være tilgjengelig i butikkene i Europa fra 24. februar, og da skal de også være leverbare i Norge. Den norske importøren kan melde at de allerede har solgt ut sin tildelte januar- og februar-produksjon på rundt 15 biler, de aller fleste av typen Turbo.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder