Caterham X330: Nådeløs engelskmann

Den engelske sportsbilprodusenten Caterham feirer femtiårsjubileum med å vise tidenes heftigste Seven.

Caterham er ikke som sportsbilprodusenter flest. Luksus og komfort interesserer dem nemlig ikke. Her er fokus kun på kjøreglede. Det bærer da også bilene preg av. Bilen på bildet heter X330 og er siste skudd på den legendariske Seven-stammen, men har blitt enda mer ekstrem.

Racerbil

Og det skal jo godt gjøres. Seven, har i likhet med alle Caterhams modeller, ikke mer enn det absolutt nødvendigste. Egentlig ligner den mer på en liten formel-bil enn en personbil. Men så har jo Seven også rent teknisk langt mer til felles med en racerbil.

330 hester

Vis mer

Caterham X330: Nådeløs engelskmann

  1. Store bilder
Vis mer


X330 er basert på CSR som har en 2,3-liters rekkefirer på 260 hestekrefter. Ved hjelp av en kompressor har man, som navnet antyder, skremt effekten helt opp i 330 hestekrefter. Det er mye, men ikke oppsiktsvekkende sammenlignet med mange andre sportsbiler.

600 hester per tonn

Hemmeligheten bak råskapen finner vi imidlertid i den lave vekten. Med sine 330 hestekrefter har X330 et bedre vekt/effekt-forhold enn selveste Bugatti Veyron og McLaren F1; 600 hestekrefter per tonn bil. Karakteristikken er også raceraktig med det maksimale dreiemomentet på 300 newtonmeter på plass mellom 5.500 og 7.500 omdreininger i minuttet.

Seriøst rask

Caterham har ikke oppgitt noen eksakt akselerasjonstid fra 0-100, men med disse spesifikasjonene burde en tid på under tre sekunder være innen rekkevidde. Vanlige CSR med 260 hester klarer øvelsen på like over tre sekunder.

Caterham X330 er kun et konsept, men Caterham tar sikte på å implementere i alle fall deler av bilen i sin fremtidig modellrekke. Da gjenstår bare spørsmålet: Hvorfor ikke hele?

  • Store bilder finner du her.