Dette er E7, noe så spesielt som en bil som er utviklet fra scratch som politibil, noe produsenten hevder er det eneste rasjonelle og vil redusere kostnader og utslipp. Foto: Carbon Motors
Dette er E7, noe så spesielt som en bil som er utviklet fra scratch som politibil, noe produsenten hevder er det eneste rasjonelle og vil redusere kostnader og utslipp. Foto: Carbon MotorsVis mer

Carbon Motors: Politibil fra skrætsj

De har bestilt 240.000 motorer fra BMW - men nå trenger de penger.

Dermed går Carbon Motors til det drastiske skritt å publisere et åpent brev til Obama-administrasjonen, der de forsøker å overbevise USAs utøvende makthavere om nødvendigheten av å innvilge et lån på vel 300 millioner dollar (per i dag cirka 1,8 milliarder norske kroner).

Carbon Motors ble grunnlagt i Los Angeles i 2003 av en tidligere politimann og en eks-Ford-sjef. I dag er selskapet basert i Indiana. Politibilprosjektet og konseptbilen ble presentert første gang i 2007.

Statsgarantert lån

Carbon Motors leverte inn søknad om nevnte lån for to år siden. Det dreier seg om et såkalt ATVM-lån (Advanced Technology Vehicle Manufacturing program - program for produksjon av høyteknologiske kjøretøyer). Det er det amerikanske energidepartementet som tilbyr lånene etter et program som i sin tid ble etablert av Bush-administrasjonen og videreført av Obama-administrasjonen. Og nå henvender altså Carbon Motors seg til presidentens kontor for å komme i mål.

Foto: Carbon Motors
Foto: Carbon Motors
Foto: Carbon Motors
Foto: Carbon Motors
-- Foto: Carbon Motors
Foto: Carbon Motors
Foto: Carbon Motors
Foto: Carbon Motors
Foto: Carbon Motors
Foto: Carbon Motors
Foto: Carbon Motors
Dette er E7, noe så spesielt som en bil som er utviklet fra scratch som politibil, noe produsenten hevder er det eneste rasjonelle og vil redusere kostnader og utslipp. Foto: Carbon Motors


Ineffektivt i dag

Hovedargumentet til den ambisiøse politibilprodusenten er at regjeringen, ved å innvilge finansieringen, på den måten vil bidra til at staten sparer betydelige summer. Dette er basert på at det er forferdelig dyrt og ineffektivt å etterutstyre vanlige produksjonsbiler som politibiler, slik det gjøres i dag. Carbon Motors hevder at kostnadene på lokalnivå, på delstatsnivå og på føderalt nivå tilsammen vil utgjøre rundt regnet 100 milliarder dollar over en tiårsperiode.

Jobber til USA

Av andre argumenter kan nevnes at produksjonen av Carbon Motors' biler vil foregå i USA, mens store mengder politibiler i dag importeres. Carbon Motors har anskaffet en fabrikk i et kriserammet område i Alabama, og hevder igangsettelsen av politibilproduksjonen vil sørge for at det skapes 10.000 sårt tiltrengte arbeidsplasser i området.

Les også: Tilkall politiet! (Om Fords nye Police Interceptor).

BMW dieselmotorer

Videre skal bilene utstyres med vesentlig mer drivstoffeffektive motorer - det dreier seg om treliters dieselkraftpakker fra BMW, som Carbon Motors har inngått avtale om levering av 240.000 eksemplarer av med den bayerske produsenten. I alt skal dette kunne bety en reduksjon i drivstofforbruk med 40 %. Samtidig får bilene med den 300 hester sterke motoren gode fartsressurser og 0-60 miles i timen skal ta 6,5 sekunder.

Tusener reservert

17.000 politi- og sheriff-kontorer i USA drifter 425.000 biler. 70.000 nye trengs hvert år. Carbon Motors håper å få en dominerende andel av markedet. Men først må bilen i produksjon... Foto: Carbon Motors Vis mer


Carbon Motors startet opp sitt prosjekt i 2007 og viste prototypen i 2009. Det er planlagt å komme igang med produksjon i løpet av 2012 og allerede for et år siden hevdet selskapet at det var lagt inn reservasjoner på 14.000 biler fra hundrevis av politikontorer landet rundt. Bilene er som nevnt spesiallaget som politibiler og har alt utstyret og den meget sterke motoren som burde gjøre den til et svært effektivt våpen i kampen mot kriminalitet. Imidlertid er ikke prisen kjent ennå - og den antas å bli ganske høy.

Les også: Denne slipper du ikke unna! Tysk monster-politibil...

Crown Vic's

Den vanligste bilen i USAs politibilflåte i dag - som teller godt over 400.000 biler, hvorav over 70.000 byttes ut hvert år, er Fords Crown Victoria, som - etterutstyrt til å møte politiets standarder og krav - koster cirka 55.000 dollar. Carbons bil vil sannsynligvis koste en del mer, men den skal altså være vesentlig billigere i drift - og ifølge produsenten en god del mer hensiktsmessig.

Så nå gjenstår det å se hvorvidt den amerikanske administrasjonen lar seg overbevise av Carbon Motors argumenter og innvilger finansieringen selskapet tydeligvis trenger for å komme i mål.