Captiva: Spennende utfordrer i folke-SUV-klassen

Hvis Chevrolet Captiva får en gunstig prislapp, kan den bli en farlig utfordrer for japanske folke-SUVer som Honda CR-V, Nissan X-Trail og Toyota RAV4.

Vis mer

Captiva: Spennende utfordrer i folke-SUV-klassen

  1. Store Captiva-bilder


Vi har ennå ikke kjørt Chevrolet Captiva og vet derfor ikke om Captiva er en god bil. Vi vet heller ikke hva den vil koste. De norske prisene er ikke klare før i starten av juli.

Det vi imidlertid vet, er at Captiva - hvis den innfrir når det kommer til kjøreegenskaper, opplevd kvalitet og pris - vil bli en svært spennende utfordrer i folke-SUV-klassen. Denne domineres i dag av nevnte japanske trekløver.

Diesel og automat

Hvorfor har vi så høye forventninger til Captiva? Jo, for det første fordi Captiva, i motsetning til RAV4, CR-V og X-Trail blir tilgjengelig med dieselmotor og automatgir, en kombinasjon stadig flere norske bilkunder etterspør.

Syv sitteplasser

Vis mer


For det andre er Captiva større enn de viktigste japanske konkurrentene. Captiva er nemlig 464 centimeter lang, noe som har gjort det mulig å utrustet Captiva med tre seterader. Forutsatt at det er mulig å sitte på bakre seterad, blir Captiva derfor et reelt alternativ til syvseters fleksi- og flerbruksbiler. Dette i motsetning til den japanske trioen, som alle er femsetere.

Høyt utstyrsnivå

Den tredje årsaken til at vi er svært spent på nye Captiva, er det høye utstyrsnivået. Den norske Chevrolet-importøren kan nemlig opplyse at bilen vil bli levert med både ryggesensor, regnsensor, fartsholder, elektrisk innfellbare sidespeil, automatisk nedblendbart bakspeil med kompass og kjørecomputer. I tillegg kommer elektronisk klimaanlegg, seks kollisjonsputer, integrert radio med RDS-funksjon (ingen selvfølge i koreanske biler) og 17-toms alufelger. Sist, men absolutt ikke minst, lover importøren at elektronisk antiskrens (ESP) vil bli å finne blant standardutstyret. Dermed blir Captiva en av de absolutt best utstyrte folke-SUVene man kan få kjøpt.

Pen å se på

Vis mer


Også utseendet er et argument for Captiva. Smak og behag kan selvsagt alltid diskuteres, men vi føler oss rimelig sikre på at Captiva-designen tiltaler langt flere enn oss, ikke minst bilens front-parti. Bilen preges av rene og myke linjer, men er samtidig barsk nok til at det ikke er noen tvil om at bilen er en firehjulstrekker. Vi mener koreanerne med Captiva her har truffet design-blinken bedre enn de noen gang tidligere har klart.

Forventer lave priser

Selv om vi altså foreløpig ikke vet hva bilen vil koste, er våre forventninger om gunstige priser blant årsakene til at vi imøteser bilen med spenning. Til tross for at bilen bærer Chevrolet-emblemer, er det jo en koreansk bil vi her snakker om. For å klare å selge koreanske biler i Norge, og Europa forøvrig for den saks skyld, er de koranske produsentene, importørene og forhandlerne fortsatt nødt til å friste med gunstige priser.

Høy vektavgift

Vis mer


Det som imidlertid kan ødelegge for Captiva, er den høye egenvekten. Chevrolet-importøren oppgir at Captiva med dieselmotor og syv seter veier 1.820 kilo, noe som utløster hele 125.000 kroner i vektavgift. En Toyota RAV4 med 2,2-liters dieselmotor (136 hk) veier til sammenligning "bare" 1.585 kilo og slipper dermed unna med drøye 86.000 kroner i vektavgift. Det innebærer at Captiva må slite med rundt 40.000 kroner i vektavgifts-ulempe.

Høy effektavgift

I tillegg yter Captiva-motoren 150 hestekrefter, 10 til 14 hestekrefter mer enn de japanske folke-SUVenes dieselmotorer. Også her pådrar Captiva seg en avgiftsulempe på rundt 8.000 kroner.

Lav slagvolumavgift

På den annen side har Captivas dieselmotor et moderat slagvolum, nærmere bestemt 2,0 liter. Både Honda CR-V, Nissan X-Trail og Toyota RAV4 har 2,2-liters motorer. Dermed får Captiva en avgiftsfordel på rundt 13.000 kroner når det kommer til slagvolum.

Chevrolet-dieselen er forøvrig nyutviklet og skal produsere 316 newtonmeter ved 2.000 o/min. Med et såpass kraftig dreiemoment og 150 hestekrefter bør motoren kunne takle Captiva - høy vekt til tross.

2,0 diesel - 2,4 bensin

Vis mer


Captiva vil sannsynligvis bli introdusert i Norge i september, og i første omgang kun med dieselmotor. Denne kan om ønskelig altså kombineres automatgirkasse, som har fem trinn å spille på.

I november kommer også en bensinversjon, men denne har 2,4 liter slagvolum, noe som utløser en høy slagvolumavgift (snaue 30.000 kroner mer enn dieselmotoren). Den høye slagvolumavgiften kompenseres delvis ved lavere egenvekt (1.760 kilo som syvseter) og lavere effekt (142 hestekrefter). Men uansett vil nok dieselmotoren for de fleste fremstå som det mest interessante alternativet.

Diesel med lavere effekt

Til neste år venter imidlertid Chevrolet-importøren et tredje motoralternativ, nemlig en 2,0-liters dieselmotor som yter mellom 120 og 127 hestekrefter og omkring 297 newtonmeter. Med denne motoren under panseret vil nok ikke Captiva bli noen racer, men fordi kraftkilden er avgiftsgunstig, vil dette alternativet likevel kunne interessere dem som er lite opptatt av akselerasjon.

I tillegg vil Captiva produseres med en 3,2-liters V6-motor som yter 230 hestekrefter. Denne vil imidlertid bli svært dyr og vil derfor kun tas inn til Norge på spesialbestilling.

Hovedkonkurrent: Nye Santa Fe

Vis mer


Med gode priser vil altså Captiva utfordre de japanske folke-SUVene. Den mest opplagte konkurrenten vil imidlertid være nye Hyundai Santa Fe, som i likhet med Captiva kan skilte med firehjulsdrift, dieselmotor, automatgir og syv sitteplasser. Sante Fe er nylig lansert i Norge og starter på 466.000 kroner med syv sitteplasser og 2,2-liters dieselmotor (150 hk, 335 Nm). Santa Fe er 467,5 centimeter lang og 189 centimeter bred og dermed rundt fire centimeter lengre og bredere enn Captiva. Vi har nylig stiftet bekjentskap med nye Santa Fe og vil publisere test i løpet av innebærende uke.

Chevrolet Captiva introduseres i Norge i september. Vi kommer tilbake med priser så snart disse er tilgjengelige. Captiva er forøvrig søstermodell av Opel Antara, som er ventet til landet på nyåret 2007.

  • Store Captiva-bilder finner du her.
  • Her finner du mer Chevrolet-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder