Campingbil

Vel fremme på etappens utvalgte overnattingssted vil du nok for første gang i ditt liv misunne de tyske bobil-eierne.


For det er svært trangt i Voyager. Bord og benker må felles opp og ned hver gang du skal forflytte deg, og du må stadig vekk ut av bilen for å snu deg eller få tilgang til de forskjellige funksjonene.

En ting om gangen

Kravene til soveplasser og kjøkkeninnredning tilfredstilles til en viss grad, men det er liten grad av harmoni mellom de forskjellige funksjonene. For eksempel må du legge ned bordet for å komme inn og ut, og skal kjøkkenbenken opp eller ned må benken klappes sammen.

Benken som vender bakover mot kjøkkeninnredningen og spisebordet er litt klønete å felle ut, og den er ikke særlig god å sitte på. Sitteputen er kort, polstringen tynn og sittehøyden er lav. Det er dessuten kun mulighet for en person å benytte seg av bordet på en noenlunde fornuftig måte.

Kjøkken

Kjøkkenfasilitetene består av en ett-bluss kokeapperat og en utslagsvask som er like grunn som et gjennomsnittlig serveringsbrett. Det er ikke noe opplegg for vann, og det er lite oppbevaringsplass ved matlaging. Hvis du ønsker å bruke spisebordet til avlastning er du nødt til først å felle ut vask og kokeapparat, deretter må du felle ut benken og så må du gjennomføre litt gymnastikk for brette ut spisebordet. Da er du fanget mellom benken og spisebordet. Det er god ståhøyde foran kjøkkenbenken ved at bunnen i sengen på hemsen kan fjernes.

Soverom


Med to nøkkellåser i bakkant frigjøres taket, og to gassdempere sørger for at taket vippes frem slik at det blir plass til en sovehems. Hemsen passer best for barn. Gulvet i hemsen består av tynne plater som ligger løst. Ved å ta bort et par plater er det mulig å klatre opp på hemsen. Det kan enten gjøres via baksetene eller via innredningen i bagasjerommet. Det hadde hjulpet mye for brukervennligheten med en stige på bakruten som kunne brukes til å entre sovehemsen.

Selve løsningen er grei nok, men det er tydelig at den ikke er laget for tøft klima. Duken som danner veggene på sovehemsen er nemlig festet med borrelås, og kan ikke tåle særlig med vind. Det er heller ikke noen patent laget for at duken skal brette seg pent når taket smekkes på plass, du er nødt til å gå rundt bilen for å dytte duken innunder taket.

Baksetet felles relativt greit ut til å bli en dobbeltseng med akseptable mål. Liggekomforten er sånn passe, det blir litt mange skjøter og bulker i madrassen. Løsningen fungerer allikevel greit for korte helgturer.

Misforstått

Det er tullete å sammenlikne en Voyager Freedom med bobiler, og selv campingbiler basert på biler som Volkswagen Transporter blir såpass mye romsligere at det ikke er sammenliknbart. Voyager Freedom er en vanlig bil som til nød kan brukes til overnattingsturer, og det er først og fremst det den tilbyr av soveplasser for to personer som fungerer etter hensikten.

Som avgiftsgunstig stasjonsvogn fungerer den bedre, det kan du lese mer om her.