FOR FRILUFTSFOLKET: Camper-biler fra Volkswagen har vært blant oss i over 65 år. Nå viser nyttekjøretøy-divisjonen til den tyske giganten VW California XXL, en konseptbil basert på VW Crafter, i anledning caravan-messen i Düsseldorf. Foto: VW
FOR FRILUFTSFOLKET: Camper-biler fra Volkswagen har vært blant oss i over 65 år. Nå viser nyttekjøretøy-divisjonen til den tyske giganten VW California XXL, en konseptbil basert på VW Crafter, i anledning caravan-messen i Düsseldorf. Foto: VWVis mer

Volkswagen med ny California

Campingbil-legenden opp en størrelse

VW kom tidlig på markedet med en camping-versjon av den opprinnelige folkevognbussen. Siden har California-versjonene av Transporter-modellene fortsatt å ha suksess. Nå kommer den i ekstra stor versjon.

Bobil er populært som aldri før, tanken på å kunne reise rundt med «huset på ryggen» som en snegle (selv om kjøretøyene er både kraftigere og raskere enn før), tiltaler stadig flere.

Og det er blitt enklere å være bobil-eier. Salget hadde allerede nådd nye høyder i 2014, og så ble det i tillegg lempet på tungvinne regler i 2015 og året etter ble bompasseringene rimeligere og EU-kontrollreglene gjort mindre strenge for de store bobilene.

MEDBRAGT LEILIGHET: Bobil- og campingbilsalget er høyere enn noen gang og Volkswagen har ikke tenkt å gi seg med satsingen i camperbil-segmentet. Foto: VW Vis mer

VWs campingbil-arv

Denne VW-nyheten vises i anledning årets store Caravan-messe i Düsseldorf, som er det store møtestedet for bobil - og campingfrelste fra hele Europa. Volkswagen har en helt spesiell arv å ta vare på når det gjelder campingbiler og den akter de å fortsette å ta vare på - og utnytte i markedet.

Det startet forsiktig rett etter lanseringen av den første folkevognbussen i 1950 og etterhvert ble konseptet modent. Det ble populært med bilferie under det økonomiske mirakelet på 50-tallet og argumentet «reis og ta med ditt eget hotell» overtalte stadig flere til å kjøpe en VW-camper, som den da ble kalt. På slutten av 50-tallet var produksjonen av konverteringer fra Westfalia-fabrikken oppe i 10 campere om dagen. Ti år senere var det ti ganger flere ...

SVEN HEDINS SØNNESØNN?: Også tidligere har VW bygget camper-vans på basis av den større klassen varebiler, som Sven Hedin-seriene basert på VW LT på 70- og 80-tallet. Foto: VW Vis mer

Snart 30 år med California

Den første camperen med navnet California kom i 1988, og navnet har heftet ved campingbilene fra VW siden da. I 2001 opphørte samarbeidet med Westfalia som var blitt kjøpt opp av Mercedes-Benz' eierselskap, DaimlerChrysler (i dag bare Daimler AG). Siden da er det Volkswagens divisjon for nyttekjøretøy som har stått for produksjonen. Det er blitt mange ulike versjoner og varianter opp gjennom årene.

Nyeste eksempel er altså denne California XXL. Helårs campingbil med plass til familien, uttrekkbart våtrom, panoramatak og en mengde smarte løsninger - slik er noe av karakteristikken Volkswagen bruker for å beskrive den nye storebroren til klassikeren California, som beskrives som tidenes mest populære campingbil.

LYST OG LUFTIG: Takket være integrert kabin deltar forsetene, som kan dreies 360 grader, i oppholdsrom-konfigurasjonen når ønskelig. Foto: VW Vis mer

Crafter-basert

Storebror, ja - for det ikke den den mellomstore Transporter-modellen som er brukt som basis for camperen, men den større Crafter-modellen (Også forgjengeren, LT, ble i sin tid brukt som basis for større campere som Sven Hedin og Florida). Dermed har også interiørdesignerne fått mer plass å boltre seg i, selv om vi fortsatt ikke når opp i full size bobilstørrelse.

Akselavstanden på California XXL er 364 centimeter og bilens lengde er nesten seks meter fra støtfanger ti støtfanger. Men over beltelinjen er det hentet enda mer plass ved å trekke overbygget lenger ut bak for å få tilstrekkelig lange soveplasser. Bilens totale lengde blir dermed 624 centimeter. Bredde uten speil er 203 centimeter.

Men høyden overgår selv den ekstra høye varebil-utgaven med ti centimeter da det er lagt til et ekstra nivå inne i bilen for å få tilstrekkelig med liggeplasser. Total høyde er dermed hele 290 centimeter. Ikke noe for standard parkeringshus, altså.

SMART PAKKET: Takket være ekstremt fleksible multi-løsninger, kan den samme plassen brukes til ulike ting etter behov. Dermed klarer man seg med knappe åtte kvadratmeter boflate for to store og to mindre personer. Cutaway: Volkswagen Vis mer

Dermed er interiørplassen rimelig god i forhold til markavtrykket til bilen. Interiøret er dessuten, som Volkswagen uttrykker det, «multi-variabelt». Bak er det god sengeplass til to voksne og alkove i front gjør det mulig å losjere barn og kortvokste. I tillegg til soveplassene er det både rom for å spise, å slappe av samt bruke toalett og dusje/vaske seg. Sengeplass bak kan ved enkle håndgrep vike for større kjøkkenplass - eller sitteplass for avslapning.

Volkswagens demo-video:

Som en mini-leilighet

Kjøkken, våtrom og oppholds/spiseområde utgjør det sentrale området og soveplassen bak brukes om dagen som forlenget gang foran kjøkkenet. En bred skyvedør gir direkteadgang til oppholds- og spiseområdet. En spesialdesignet skuff for skittent fottøy befinner seg ved inngangen. Til venstre for døren er kjøkken og våtrom, altså midt i bilen.

Strøm og datatilkobling burde ikke være noe problem med hele ni 220-volts stikkontakter og seks USB-porter. Interiøret blir opplyst både av stemningsbelysning og, om dagen av det store panoramataket, som er 110 centimeter bredt og hele 370 centimeter langt. Men det er ikke designet bare for å slippe inn dagslys - lysstriper i selve glasstaket kan lyse opp interiøret også når været er dårlig eller når det er mørkt.

PÅ LANGS: Kjøkken langs bilsiden har gasskomfyr og vask samt skap oppe og nede hvorav to 50-liters kjøleskap. Foto: VW Vis mer

Kjøkkenområdet er utstyrt med to gassbluss (komfyr), som kan senkes og gi en plan overflate når de ikke er i bruk. Det er to små kjøleskap med 50 liter volum hver. Skapplass til bestikk og servise finnes selvsagt og mellom komfyr og vask er en uttrekkbar fjel. Kjøkkenkabinettene har også krydderhylle (magnetisk) og søppelbøtte.

Uttrekkbart bad

Den største utfordringen var ifølge produsenten å sørge for et tilstrekkelig stort og funksjonelt våtrom. Derfor fant ingeniørene og designerne på idéen med en uttrekkbar enhet for dusj og toalett. Når den ikke er i bruk, ser den ut som en skapdør, men med et lite hjerte gravert i front. Ved behov for dusj eller toalettbesøk, trekker man fronten ut etter håndtaket. Gulvarealet i kabinettet øker da fra 60 x 60 centimeter til 120 x 60 centimeter.

Toalettet er i full størrelse og over det er en utfellbar vask med tilhørende kran. Denne kan trekkes ut og brukes som dusjhode takket være en forlengende slange. Når den er foldet på plass, gjemmes den bak et roterende, opplyst speil. Til venstre for vasken er et lite kabinett som speilet fungerer som dør for, der dusjsåpe, sjampo og lignende kan oppbevares. Rett under taket er det store dusjhodet. Varmtvannet forsynes av en gassoppvarmet bereder.

SMART: Uttrekkbar dusj- og toalettenhet. Takhøyden er god: 220 centimeter holder for de aller fleste. Foto: VW Vis mer

Oppholdsrom

Oppholds-og spiseområdet har et stort bord (91 centimeter lang pluss 32 centimeter mulig forlengelse og 60 centimeter bredt), fire sitteplasser og en integrert espressomaskin. Bordet kan selvsagt foldes vekk når det ikke er i bruk. På veggen over benken kan en tablet med California XXL-appen finne plass. Appen brukes til å betjene en mengde av kjøretøyets funksjoner.

Blant disse er lysinnstillingene, som på moderne hotellrom med innstillinger som «dag», «natt», «spot» og «søvn». Underholdning, film, TV og lignende kan også programmeres via appen.

OVERSIKTLIG: Minibuss-stemning foran i camperen, med kontrollsentralen for bilen som er drevet av en kraftfull turbodiesel og har firehjulsdrift og luftfjæring for god fremkommelighet og god komfort. Foto: VW Vis mer

Senger i hekken

Soveplassen bak er utstyrt med to sengeplasser, totalt 200x170 centimeter, som kan varmes opp eler kjøles ned. Gjennom panoramataket kan man se på stjernene. Over hodeenden sitter en projektor som kan vise video, fotografi eller TV på den hvite veggen som utgjør bakenden på våtrommet. Sengeplassen kan stues vekk om dagen i det sentralt plasserte oppbevaringsrommet.

I den overliggende alkoven i fronten av bilen er ytterligere to soveplasser på 172 x 132 centimeter der venstre del kan forlenges til to meter om ønskelig. En stige gir adgang til denne overliggende seksjonen. Stigen kan selvsagt foldes vekk.

HØYTLIGGENDE: To sengeplasser i høyden foran, hvorav en med forlengelse. Foto: VW Vis mer

Camperen kan brukes også i kaldt vær, takket være varme i gulvflatende som skal være rask til å varme opp interiøret.

I hekken er et stort lagerrom som er 160 centimeter langt, 185 centimeter bredt og 72 centimeter høyt. Det er tilgang til en stor luke bak, men også fra innsiden - i tilfelle regn eller kulde.

Turbokrefter og firehjulsdrift

VW California XXL er utstyrt med en drivlinje som består av en kraftfull turbodieselmotor kombinert med 4Motion firehjulsdrift basert på en Haldex-kobling. Motoren er en Crafter TDI-motor på 177 hestekrefter som har et dreiemoment på 410 newtonmeter mellom 1500 og 2000 omdreininger. Vi antar at kjørekomforten er rimelig god da bilen også er utstyrt med luftfjæring.

Les også:

Bobil: Dette får du for 5,3 millioner

Bobil: Garanti eller reklamasjonsrett?

Test av VW Multivan Generation Six - samba for rikfolk

Flere bilder:

Alle foto: Volkswagen