Dette er det datagenererte bilde av Callaways shooting brake, som ble så godt mottatt at den skal i salg. Forvandlingen til "stasjonsvogn" vil koste cirka 130.000 kroner. Foto: Callaway
Dette er det datagenererte bilde av Callaways shooting brake, som ble så godt mottatt at den skal i salg. Forvandlingen til "stasjonsvogn" vil koste cirka 130.000 kroner. Foto: CallawayVis mer

Callaway med svært spesiell Stingray

Det måtte jo komme - eller måtte det det? Uansett: Vi synes den er tøff!

Nå er omsider Corvette C7 på vei ut i butikkene, ni måneder etter at den ble offisielt avduket. Samtidig viser karosserimakeren/trimmeren Callaway sin versjon av den - og det dreier seg on intet mindre enn en stasjonsvogn-versjon, eller rettere sagt en shooting brake-variant.

Se den nye shooting brake fra Aston Martin!

Kort historikk

Opprinnelig var en shooting brake en vogn trukket av hester som jegere brukte for å frakte våpen når de var på jakt. Begrepet ble allerede fra tidlig i det 20. århundre brukt for å beskrive spesialbygde todørs stasjonsvogner basert på luksus- og/eller sportsbiler.

Shooting brake er i skuddet - les mer om disse bilene her!

AeroWagon

Likevel ble vi litt overrumplet av nyheten om at en shooting brake-versjon av helt nye Corvette allerede var klar. Men Callaway var raskt ute og viste sin tolkning. Bilen fikk navnet AeroWagon Concept og den ble tidligere i år vist i form av datagenererte bilder for å teste markedet for noe slikt. Reaksjonene har vært så positive at det er blitt besluttet å sette monsteret i produksjon.

Corvette C7 Stingray er tidenes råeste. Les om den her!

The all-new 2014 Chevrolet Corvette Stingray’s provocative exterior styling is as functional as it is elegant; every line, vent, inlet and surface has been optimized to enhance the cars overall performance. Foto: Callaway
Dette er det datagenererte bilde av Callaways shooting brake, som ble så godt mottatt at den skal i salg. Forvandlingen til "stasjonsvogn" vil koste cirka 130.000 kroner. Foto: Callaway


Koster litt

Prisen skal ligge på litt over 22.000 dollar - rundt 130.000 kroner etter dagens kurs. For det får man i USA kjøpt en kompakt familiesedan. Rørende billig kan man derfor ikke kalle transformasjonen, men det er heller ikke ublu. Man kan nemlig være rimelig sikker på å kjøre noe som svært få andre har. Og ytelsene er det ikke noe å si på. Toppfarten er minst 320 kilometer i timen, lover Callaway.

Les vår forrige test av Corvette her!

Over 600 hester

Slik så Corvette ut for nesten 60 år siden. Harley J. Earls design fremstår i dag som en av de mest vellykkede i bilhistorien. Foto: Chevrolet Vis mer


Det henger naturligvis sammen med at Corvette-motoriseringen er like potent som i den "normale" Callaway-tunede C7. Her yter V8-motoren 619 hestekrefter ifølge de foreløpige tallene og det skal altså gjøre bilen god for minimum de nevnte 320 kilometer i timen.

Selve endringen vil medføre et større lastevolum, uten at dette er tallfestet i skrivende stund. Derimot beholder bilen det originale Corvette-targataket.

Og, dersom du har hastverk med å skaffe deg en slik transformasjon - senk skuldrene. Mye gjenstår av tipasningsarbeide og C7-kjøpere vil sannsynligvis ikke få levert sin Callaway shooting brake før om et drøyt års tid.

Det er prisen for eksklusivitet...