Cadillac ELR er nå klar for produksjon og skal lanseres enten sent i år eller tidlig til neste år - førproduksjonseksemplarer gjennomgår nå utstrakt testing. I etterkant vil det også komme en elbil, som skal få en rekkevidde på 32 mil. Men den skal også koste en god del mindre enn Teslas Model S. Foto: Cadillac
Cadillac ELR er nå klar for produksjon og skal lanseres enten sent i år eller tidlig til neste år - førproduksjonseksemplarer gjennomgår nå utstrakt testing. I etterkant vil det også komme en elbil, som skal få en rekkevidde på 32 mil. Men den skal også koste en god del mindre enn Teslas Model S. Foto: CadillacVis mer

Cadillac med Tesla-konkurrent

GM-sjef Dan Akerson lover at Tesla skal få smake konkurranse i løpet av kommende år.

Etter finanskrisen og General Motors-konkursen i 2009, som til slutt ble redningen for bilgiganten fra Detroit, søkte GM om 14,4 milliarder i føderale lån for å finansiere utviklingen av energieffektive lavutslippsbiler og elbiler.

En av de første avgjørelsene som ble tatt av Dan Akerson, den nye sjefen som tiltrådte i januar 2011, var å trekke tilbake søknadene. Heretter skulle GM greie seg på egenhånd.

Med Tesla i siktet

Nå kan bilbyens lokalavis Detroit News melde at GM skal gå i konkurranse med elbilprodusenten Tesla, og det er Dan Akerson selv som har uttalt dette overfor avisen. Og det er det ærverdige, men noe fallerte, merket Cadillac som får æren av å påta seg oppgaven.

Forberedelsene startet omtrent på den tiden - faktisk noe før, for i første omgang var det en elbil med rekkeviddeforlenger som lå i kortene. Den bilen er nå klar for produksjon og skal lanseres rundt årsskiftet.

I 2009 viste Cadillac frem sin konseptbil Converj. To år senere ble luksuskupéen vist under navnet ELR og det ble presisert at bilen skulle få samme drivlinje som Chevrolet Volt.

Vi kjørte Chevrolet Volt fra Oslo til Bergen

Cadillac ELR:

Cadillac ELR er nå klar for produksjon og skal lanseres enten sent i år eller tidlig til neste år - førproduksjonseksemplarer gjennomgår nå utstrakt testing. I etterkant vil det også komme en elbil, som skal få en rekkevidde på 32 mil. Men den skal også koste en god del mindre enn Teslas Model S. Foto: Cadillac
This rendering displays the battery and propulsion system technology found in the 2014 Cadillac ELR.
Detailed display of the 2014 Cadillac ELR propulsion system.
The 2014 Cadillac ELR’s 2+2 layout is driver-focused and luxurious – distinctive for its craftsmanship and connectivity. The leather-trimmed interior blends authentic chrome and wood accents – and available carbon fiber trim – as well as a sumptuous microfiber headliner and steering wheel covered in leather and sueded microfiber. The ELR is the industry’s only electric vehicle offered by a full-line luxury automaker. Production starts in late 2013.
The 2014 Cadillac ELR’s 2+2 layout is driver-focused and luxurious – distinctive for its craftsmanship and connectivity. The leather-trimmed interior blends authentic chrome and wood accents – and available carbon fiber trim – as well as a sumptuous microfiber headliner and steering wheel covered in leather and sueded microfiber. The ELR is the industry’s only electric vehicle offered by a full-line luxury automaker. Production starts in late 2013.
The 2014 Cadillac ELR’s 2+2 layout features fold-down rear seats to accommodate longer items, such as skis, snowboards and golf clubs. The ELR is the industry’s only electric vehicle offered by a full-line luxury automaker. Production starts in late 2013.
CUE, Cadillac’s breakthrough infotainment system for connectivity and control, with Navigation is standard on the 2014 Cadillac ELR and accessible through a large, eight-inch, full-color capacitive-touch screen in the center of the instrument panel. It supports the electrified driving experience with displays on driving efficiency, energy usage, charging options and more, in addition to a broad range of infotainment options. The ELR is the industry’s only electric vehicle offered by a full-line luxury automaker. Production starts in late 2013. Foto: Cadillac
The 2014 Cadillac ELR Cadillac CUE features a large, eight-inch, full-color capacitive-touch screen in the center of the instrument panel. It supports the electrified driving experience with displays on driving efficiency, energy usage, charging options and more, in addition to a broad range of infotainment options. The ELR is the industry’s only electric vehicle offered by a full-line luxury automaker. Production starts in late 2013.
The 2014 Cadillac ELR’s 2+2 layout is driver-focused and luxurious – distinctive for its craftsmanship and connectivity. The leather-trimmed interior blends authentic chrome and wood accents – and available carbon fiber trim – as well as a sumptuous microfiber headliner and steering wheel covered in leather and sueded microfiber. The ELR is the industry’s only electric vehicle offered by a full-line luxury automaker. Production starts in late 2013.
The 2014 Cadillac ELR’s 2+2 layout is driver-focused and luxurious – distinctive for its craftsmanship and connectivity. The leather-trimmed interior blends authentic chrome and wood accents – and available carbon fiber trim – as well as a sumptuous microfiber headliner and steering wheel covered in leather and sueded microfiber. The ELR is the industry’s only electric vehicle offered by a full-line luxury automaker. Production starts in late 2013.
The 2014 Cadillac ELR’s leather-trimmed interior blends authentic chrome and wood accents – and available carbon fiber trim – as well as a sumptuous microfiber headliner and steering wheel covered in leather and sueded microfiber. The ELR is the industry’s only electric vehicle offered by a full-line luxury automaker. Production starts in late 2013.
The 2014 Cadillac ELR’s leather-trimmed interior blends authentic chrome and wood accents – and available carbon fiber trim – as well as a sumptuous microfiber headliner and steering wheel covered in leather and sueded microfiber. The ELR is the industry’s only electric vehicle offered by a full-line luxury automaker. Production starts in late 2013.
The 2014 Cadillac ELR features Cadillac’s signature LED headlamp and taillamp elements and a daytime running lights motif at the edges of the headlamp housings. The ELR is the industry’s only electric vehicle offered by a full-line luxury automaker. Production starts in late 2013.
The 2014 Cadillac ELR features Cadillac’s signature LED headlamp and taillamp elements and a daytime running lights motif at the edges of the headlamp housings. The ELR is the industry’s only electric vehicle offered by a full-line luxury automaker. Production starts in late 2013.
The 2014 Cadillac ELR luxury coupe cuts a dramatic, forward-leaning profile that remains faithful in its execution to the Art & Science design philosophy and the Converj show car that inspired it. The ELR is the industry’s only electric vehicle offered by a full-line luxury automaker. Production starts in late 2013.


Rekkevidde: 32 mil


Neste etappe er i følge Akerson en ren elbil, som skal koste rundt 30.000 dollar. Om dette ikke kan kalles billig i USA (Cadillac posisjoneres tross alt som et premium-merke), er det i det minste en god del rimeligere enn en Teslas model S. Men Cadillac vil ikke kunne konkurrere med Tesla på rekkevidde - 200 miles eller cirka 320 kilometer er målet til Akerson, ifølge Detroit News.

Les mer om elbiler på DinSide Motor

Elon fornøyd

IKKE REDD: Tesla-sjef Elon Musk (her avbildet i Oslo i vinter), er glad for at GM forbereder elbil-planer. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


GM-sjefen tar Tesla på ramme alvor, og bare det er jo en fjær i hatten for Tesla-sjef Elon Musk. Han har til og med sørget for at det ble nedsatt en egen arbeidsgruppe for å studere Tesla spesielt.

Tesla for sin del ser ut til å ta den annonserte konkurransen med stor ro. Elon Musk twitret: – Glad for å høre at GM planlegger å utvikle en elbil med 320 km rekkevidde som folk får råd til. Riktig mål. Håper andre gjør det samme.

GM satser ifølge Detroit News på å lansere sin elbil i 2016.