Cadillac for Ola og Kari

I 2001 lanserte Jaguar sin første folkelige modell, X-type. Cadillac BLS er ment å spille en tilsvarende rolle i Cadillac-systemet.

Vis mer

Cadillac for Ola og Kari

  1. Store BLS-bilder
Vis mer


Cadillac, som på mange måter kan beskrives som amerikanernes svar på Mercedes-Benz, har tradisjonelt vært kjent for store, eksklusive og dyre bilmodeller. Men i motsetning til Mercedes-Benz, som selges på alle kontinenter, har Cadillac stort sett bare vært solgt i USAs 50 delstater.

Lite vellykket Europa-satsing

Men dette skal det nå bli slutt på. General Motors-eide Cadillac er på desperat jakt etter nye kunder og har de siste årene satset store ressurser på å etablere merket i Europa. Denne satsingen har imidlertid ikke vært spesielt vellykket. I 2005 ble det kun solgt 2.019 Cadillacer i Europa. Til sammenligning ble det i 2005 solgt nesten 13.000 eksemplarer av Mercedes-Benz S-klasse.

Kun for Europa

Cadillac setter derfor nå sin lit til den nye modellen BLS. Denne mellomstore sedanen er utviklet spesifikt for Europa og skal produseres ved Saab-fabrikken i Trollhättan. Med en startpris på 387.000 kroner, er BLS den uten sammenligning mest folkelige Cadillacen på produsentens modellpalett. Denne består forøvrig av sedanene CTS, DTS og STS, SUVene Escalade og SRX, samt sportsbilene XLR.

468 centimeter lang

BLS er bygget på samme plattform som Opel Vectra og Saab 9-3. Bilen er 468 centimeter lang og 176 centimeter bred, noe som tilsier at bilen utfordrer typiske mellomklassebiler som Ford Mondeo, Toyota Avensis og Volkswagen Passat. Cadillac håper nok imidlertid også at BLS skal stjele kunder fra noe mindre premiumbiler som Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse.

Stasjonsvogn i 2007

Vis mer


Det er nå klart at Cadillac også vil utvikle en stasjonsvognvariant av BLS. Denne vil imidlertid ikke være på plass før i 2007. I mellomtiden vil derfor sedanutgaven måtte gjøre jobben på egen hånd.

Potensielle kunder får tre motoralternativer å velge mellom, deriblant en moderat dieselmotor, noe som er nytt i Cadillac-sammenheng. Dieselmotoren er den samme 1,9-literen som vi blant annet kjenner fra Opel Vectra og Saab 9-3. Cadillac har valgt en variant som produserer 150 hestekrefter og 320 newtonmeter. Med denne motoren under panseret starter prisene på 387.000 kroner.

Neste alternativ er en 2,0-liters bensinmotor med turbolading. Også denne, som yter 175 hestekrefter, er hentet fra Saab 9-3. Med 175 hestekrefter starter prisen på 400.000 kroner.

I tillegg tilbyr Cadillac nok en Saab-motor, nemlig en V6-motor med 2,8 liter slagvolum. Denne yter heftige 255 hestekrefter og gir en startpris på 645.000 kroner.

Ikke ESP i grunnutgaven

Vis mer


Prisene vi her har oppgitt refererer til grunnutgavene, som kalles Business. Business-utgavene leveres blant annet med klimaanlegg, radio, seks kollisjonsputer, fartsholder, kjørecomputer, skinntrukket ratt, elektriske vindusheiser rund baut og 16-toms alufelger. Elektronisk stabilitetsprogram (ESP), som etter vårt syn er essensielt utstyr i en ny bil, følger imidlertid ikke med på kjøpet. ESP kan heller ikke kjøpes separat, og man må dermed opp på neste utstyrsnivå, Elegance, for å få hjelp av en elektronisk skytsengel.

Elegance-pakken: 25.000 kroner

Utstyrspakken Elegance koster rundt 25.000 kroner og inkluderer altså ESP. I tillegg får man skinnseter, elektrisk justerbart førersete, xenonlykter, regnsensor, klimaanlegg med to soner, edeltre og 17-toms alufelger.

Ved valg av V6-motor er Elegance-pakken standardutstyr. V6-utgaven er i tillegg tilgjengelig med en såkalt Sport Luxury-pakke til rundt 35.000 kroner.

Automatgir til alle motorer

Vis mer


Automatgir er imidlertid tilgjengelig i kombinasjon med alle tre motoralternativer og koster rundt 19.000 kroner.

Cadillac BLS introduseres i hele Europa, Norge inkludert, den 8. april.

  • Store BLS-bilder finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Euro-Cadillac heter BLS