Hvis det er størrelsen du er opptatt av, kommer du langt med denne. Foto: Produktbilde
Hvis det er størrelsen du er opptatt av, kommer du langt med denne. Foto: ProduktbildeVis mer

Cadillac Escalade 2015

I ekte amerikansk ånd blir den nye Escaladen enda sterkere og får enda mer luksus.

Mens luksus-SUV-klassen her på berget domineres av Range Rover, Porsche Cayenne, BMW, Mercedes Benz og en og annen Lexus, er det selvsagt annerledes i USA. Der har nemlig Cadillac Escalade vært en solid favoritt i flere år, og så du på Sopranos la du sikkert merke til at James Gandolfini trivdes godt bak rattet fra sesong fem og ut serien.

I 2015 skal imidlertid luksusbeistet komme i en ny versjon, og som vi forventer fra amerikanerne har de selvsagt ikke vært beskjedne. Her er det vi vet så langt.

Les også: Elmiraj viser Cadillacs nye designtakter

Fjerde generasjon

Som vanlig hos Cadillac kommer Escalade i to størrelser: En standardversjon og en ESV-versjon som altså er litt over 50 centimeter lenger.

Begge modellene leveres med bakhjulstrekk om du klarer deg med det, men fås selvsagt også med drift på alle fire hjulene.

Foto: Produktbilder
Hvis det er størrelsen du er opptatt av, kommer du langt med denne. Foto: Produktbilde
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder

Bilder av bilen utvendig får du her:

En ting er at V8-motoren har blitt enda sterkere og at eksteriøret har fått en oppdatering, det kanskje mest spennende er at plassen innvendig har blitt enda bedre og ikke minst enda mer luksuriøs.

Kanskje ikke den mest politisk korrekte motoren, men det har vi plass til. Foto: Produktbilde Vis mer

Motoren først: Den 6.2 liter store V8-eren skal hoste opp 420 hestekrefter, og ha et dreiemoment på 623 newtonmeter, noe som er henholdsvis 5 og 10 prosent mer enn på dagens modell. Alle modellene leveres forøvrig med en sekstrinns automatkasse fra Hydra-Matic. Skal du frakte båten til og fra hytta vil du også glede deg over at Escaladen skal klare å trekke over 3.700 kilo på hengerfestet.


Escalade leveres med 20-toms dekk som standard, men skal også kunne leveres med 22-tommere om du ønsker det.

Les også: Cadillac med Tesla-konkurrent!

Komfort i høysetet

Her skal det ikke være spart på noe, og den beste beskrivelsen er nok en overdådig blanding av ekte tre og hud fra premieokser, kombinert med spesialbelysning og ekstra lyddemping for å nevne noe. Bare i dørene er det for eksempel lagt inn trippel lyddemping for å heve kvalitetsfølelsen.

Uansett om du velger standard- eller ESV-versjonen skal baksetepassasjerene nå ha over 10 centimeter bedre benplass, i tillegg til nesten 4 centimeter i høyden å rutte med. Men heller ikke bagasjerommet er glemt, og det er verdt å nevne at både den andre og tredje seteraden nå skal kunne legges helt flatt.

Første og andre seterad kan også utstyres med varme- og kjøling, og velger du modellen med tre seterader har også denne oppvarming i setene.

Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder

Bilder av bilen innvendig får du her:

Nok av knapper å trykke på

I fronten legger du raskt merke til et trykkfølsomt display på 12,3 tommer, hvor du kan styre alt fra infotainment som GPS og musikk til å lese av bilens status, om du ikke orker å bla deg gjennom menyene via rattet.

Sikkerhetsmessig skal også alt være på plass, med blant annet førerassistanse, kollisjonsvarsel både ved kjøring og parkering, blindsonevarsel også videre.

Prisen er det selvsagt alt for tidlig å si noe om, men vi håper i hvert fall å få se flere eksemplarer av den på norske skilt enn dagens versjon. I 2013 har det nemlig kun blitt registrert en ny modell her til lands, så det skal ikke så mye til.

Skrytevideo fra Cadillac får du her: