C70 Cabriolet: Stor og lekker

Volvo C70 Cabriolet er en sjelden fugl i Norge. Så sjelden at den egner seg svært godt for den som er ute etter oppmerksomhet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Cabriolet-bestanden i hovedstaden har etterhvert blitt så stor at de færreste gidder å snu seg etter toppløse biler. Selv vakre roadstere som BMW Z3 og Mercedes-Benz SLK har blitt så vanlige at publikums interesse uteblir.

Vekker oppsikt

Men det finnes enkelte unntak. Et av dem heter Volvo C70 Cabriolet. Vi har i hvert fall sjeldent opplevd flere lange blikk enn det vi opplevde bak rattet i denne bilen.

Hovedårsaken til den store interessen ligger åpenbart i det faktum at bilen er så sjelden. For det årlige C70 Cabriolet-salget i Norge kan nesten telles på en hånd. I fjor ble det kun solgt 6 eksemplarer, hittil i år har 4 stykker forlatt Volvo-forhandlerne.

Vakker

Men det er ikke bare fåtalligheten som sørger for at folk tar seg tid til å snu seg etter Cabriolet-utgaven av C70. Den lekre designen er åpenbart også en medvirkende årsak.

For selv om bilen kom høsten 1998, og dermed er nesten fire år gammel, er det ingenting å si på bilens utseende. Volvo C70 Cabriolet kjennetegnes ved en lekker hekk, en umiskjennelig Volvo-front og generelt smekre og tidløse linjer. Ingen veltebøyle ødelegger den langstrakte profilen. Og med vinduene nede er det svært lite som hindrer passasjerene i å nyte både frisk luft og utsikt til alle kanter.

Uvanlig god plass

Men det som kanskje imponerer aller mest ved C70 Cabriolet, er rommeligheten. Denne bilen er nemlig blant de svært få cabrioleter som tilbyr levelige forhold for fire voksne personer. Bakseteplassen er nemlig uvanlig generøs. Dette, kombinert med at det faktisk er mulig å få med seg relativt mye bagasje (223 liter), gjør denne bilen til en av de mest brukervennlige cabrioletene på markedet.

472 centimeter

Årsaken til at C70 Cabriolet er så rommelig, er rett og slett det at den er stor. Bilen måler hele 472 centimeter i lengde-retningen og er dermed blant de aller største cabrioletene som selges i Norge.

Hvis vi ser bort fra latterlig dyre biler som Bentley Azure (535 cm), Rolls Royce Corniche (541 cm) og Jaguar XK 8 Convertible (476 cm), er det faktisk kun én cabriolet som er lengre enn C70, nemlig Chrysler Sebring (492 cm).

Bred

I tillegg skal det tas med at C70 Cabriolet er hele 182 centimeter bred, noe som også medvirker til å gjøre baksetene rommelige. Til sammenligning er en Volkswagen Passat 175 centimeter bred.

163 hk

Den forhjulsdrevne Volvo C70 Cabriolet er tilgjengelig med to ulike motoralternativer i Norge, begge med turboladere. Minstemann, den vi fikk gleden av å stifte bekjentskap med, er en toliters turbomotor. Denne yter 163 hestekrefter og 230 Nm ved 1.800 o/min. Med toliteren under panseret klarer bilen 0-100 på 9,9 sekunder med manuell girkasse og 10,5 sekunder med automat. Betaler du 565.000 kroner må du gire selv, for 584.000 kroner får du automatkasse med på kjøpet.

193 hk

C70 Cabriolet er også tilgjengelig med en 2,4-liters rekkefemmer. Denne yter 193 hk og 270 Nm allerede ved 1.600 o/min. Med denne motoren under det lange panseret går 0-100 unna på henholdsvis 8,5 og 9,0 sekunder. Prisen er 639.500 kroner, eller 658.000 kroner med automatgir.

240 hk

Den norske importøren har nøyd seg med disse to motoralternativene. Men Volvo produserer også en T5-utgave av C70 Cabriolet. Denne har en 2,3-liter stor turbo-motor under "huven". 2,3-literen yter 240 hestekrefter og voksne 330 Nm ved 2.400 o/min. T5-utgaven klarer øvelsen 0-100 på henholdsvis 7,5 og 8,0 sekunder.

Men som fotografene sier - ett bilde kan si mer enn tusen ord. Vi foreslår derfor at du tar en titt på fotoalbumet.

Relaterte artikler:

  • Her finner du våre billedspesialer