C4 med dashbord i rattet

De første smakebitene på C4 varsler klart at Citroen har tatt et veivalg mot det spesielle og spennende igjen.

C4 med dashbord i rattet

  1. Store bilder!


I rattnavet finner du all betjening av fartsholder og radio. Det er ikke så altfor spesielt, det spesielle består i at navet ikke lenger er et nav men blir stående fast når du dreier på rattet. Riktignok har de ikke tatt skrittet fullt ut ved å integrere flere funksjoner i denne delen av det som må regnes som en del av det faste dashbordet, men løsningen kan vise seg svært brukervennlig i praksis. I en vanlig bil med multifunksjonsratt er det av og til problematisk at fartsholder og volum på radioen bytter plass.

Personbil og Coupé

Femdørsutgaven, en bil sannsynligvis i størrelse mellom kompaktklassen og mellomklassen, får en relativt tradisjonell form med klare paralleller til C3. I Norge blir det dette den mest interessante bilen fordi det ser ut som stasjonsvognen ligger et stykke frem i tid.

Coupé-utgaven er mer spesiell med en 90-graders knekk i bakvinduet og sterk helning i takvinkelen fra B-stolpen og bakover. Denne vil nok overta for Xsara som WRC-bil, og i den forbindelse kan vi jo håpe det dukker opp spennende gateversjoner.

Svinge-xenon

En innretning fra DS-tiden er tilbake, frontlys som følger rattet og lyser bedre i svinger. Det ser faktisk ut som Citroen har tenkt å la xenonlys være standardutstyr, i tilfelle blir dette denne første bilen utenom luksusbiler med dette som standard.

En annen spennende detalj er et informasjonsdisplay i midtkonsollen med en slags tredimensjonal effekt. I tillegg er C4 utstyrt med en radar som varsler deg om du er i ferd med å skifte fil uten å bruke blinklys. Visstnok skal sete begynne å vibrere på den siden du er i ferd med å kryss linjen, og dette vil varsle deg om fare enten du er i ferd med å sovne eller er sløv på en flerfelts motorvei.

Fem bensinmotorer


Minste bensinmotor blir en 1,4-liter på 90 hestekrefter, største blir en 2-liter med dobbelt så mange hestekrefter. Innimellom vil det ligge yterligere tre alternativer slik at det totalt er fem bensinmotorer å velge blant. Utvalget av dieselmotorer består av tre HDi-motorer fra 92 til 138 hestekrefter.

Citroen C4 dukker opp på Paris-utstillingen i september, og vår første prøvekjøring kan du lese om i midten av oktober.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder