C-MAX: Zafira-konkurrent fra Ford

Da Renault Scenic kom på markedet for sju år siden, ble en ny bilklasse født - fleksibilene. Nå har omsider Ford bestemt seg for å stjele markedsandeler i denne klassen, som er blant de raskest voksende bilsegmentene i Europa.

C-MAX: Zafira-konkurrent fra Ford

  1. Fotoalbum


Volkswagen Touran og Ford Focus C-MAX er lysende eksempler på at de store bilkonsernene ikke alltid er like raske i avtrekkeren. Begge kommer sju år etter Renault Scenic og fire år etter at storselgeren Opel Zafira kom på markedet.

Men nå har altså Ford bestemt seg for å ta igjen det tapte. Rett før jul kom den Fiesta-baserte Fusion og over sommeren kommer kommer C-MAX, som er basert på storselgeren Focus. Fra tidligere finner vi flerbruksbilen Galaxy i Fords modellpalett. Med Galaxy, Fusion og C-MAX vil Ford ha et godt tilbud til kunder som er ute etter noe mer enn en ordinær stasjonsvogn.

Fem seter

I motsetning til Opel Zafira og Peugeot 307 SW, som kan skilte med sju sitteplasser, har Ford valgt å satse på fem. Til gjengjeld skal bakseteløsningen være fleksibel og gi god plass for passasjerene.

Ford Focus er kjent for sine gode kjøreegenskaper og ifølge Ford skal ikke disse egenskapene ha forsvunnet under forvandlingen til fleksibil. Hvis dette er korrekt, vil C-MAX kunne skilte med kjøreegenskaper som overgår det de fleste konkurrentene kan by på.

To dieselmotorer


Motorutvalget blir ikke så stort, til gjengjeld blir det spennende. C-MAX vil nemlig bli tilgjengelig med to moderne diseselmotorer, en 2,0-liter og en helt ny 1,6-liter.

2,0-literen har vi stiftet bekjentskap med under et Mondeo-panser, der den gjorde en glimrende jobb. I C-MAX skal motoren yte 135 hestekrefter og 320 Nm, noe som helt sikkert vil sørge for at C-MAX oppleves som en ordentlig spreking. 0 til 100 skal gå unna på respektable 9,6 sekunder.

Ny 1,6-liter

1,6-literen er et resultat av samarbeidet med den franske PSA-gruppen (Citroën og Peugeot). Det samme gjelder forøvrig 1,4-literen som er å finne i Fiesta. Den nye 1,6-literen, som i likhet med de andre Ford-dieslene kalles TDCi, skal yte 110 hestekrefter og 240 Nm, noe som skal hjelpe C-MAX fra 0 til 100 på 11,7 sekunder.

Flott diesel-utvalg


Den ordinære utgaven av Ford Focus er i dag tilgjengelig med 115-hesters dieselmotor på 1,8 liter. Denne ser imidlertid ikke ut til å bli tilgjengelig i C-MAX. Faktum er uansett at Ford snart vil kunne skryte av en nydelig rekke med dieselmotorer. Både 1,4-, 1,6-, 1,8- og 2,0-literen er topp moderne motorer med et viderekomment common rail innsprøytningssystem. Samtlige kjennetegnes ved høye ytelser og lavt forbruk.

Kun én bensinmotor

Ifølge Ford vil kun C-MAX kun bli tilgjengelig med én bensinmotor, en 120-hesters 1,8-liter. Denne skal visstnok være ny, men vi vil tippe at motoren er i svært nær familie med 1,8-literen som er å finne i Mondeo. Bensinmotoren yter 169 Nm og skal bringe C-MAX fra 0 til 100 på 11,1 sekunder.

Ford Focus C-MAX vil bli introdusert i det norske markedet til høsten. Prisene er foreløpig ikke klare, men bør nok starte rundt 250.000 kroner hvis salget skal ta av.

Store bilder finner du her.

Relaterte artikler:

  • Her finner du våre Ford-tester
  • Her finner du flere Ford-nyheter
  • Her finner du våre Ford spionartikler
  • Her finner du våre Ford lanseringsartikler