C-Max blir lekrere og mer sporty

Med nye Galaxy og S-Max kan Ford tilby to svært konkurransedyktige syvsetere. Nå skal også femseteren C-Max pusses opp.

Fra topp: Ansiktsløftet Ford C-Max, dagens Ford Focus C-Max, nye S-Max, nye Galaxy Vis mer

C-Max blir lekrere og mer sporty

  1. Store bilder av C-Max, S-Max og Galaxy
Vis mer


Ford Focus C-Max kom allerede i 2003, men har aldri blitt noen storselger her i landet. Bilens hovedproblem var at den kun hadde fem sitteplasser, samtidig som den prismessig lå farlig nær syvsetere som Opel Zafira og Volkswagen Touran.

Siden den gang har mye endret seg, blant annet har Ford nettopp lansert to nykommere; den store fleksibilen S-Max og den enda større flerbruksbilen Galaxy. Begge er syvsetere og begge fremstår som svært gode biler. Dermed står Ford heretter svært sterkt i syvseters-segmentet.

Fra New Edge til Kinetic

S-Max og Galaxy preges forøvrig av en svært enhetlig design. Dette er selvsagt bevisst politikk fra Ford, som med disse to bilene forlater sin såkalte New Edge-design. New Edge-designen preger flertallet av dagens modeller, deriblant Fiesta, Focus, Mondeo - og Focus C-Max. Fords nye designretning, som altså debuterer med S-Max og Galaxy, kalles Kinetic design. Og det er nettopp denne nye designfilosofien som preger den ansiktsløftede C-Max.

Helt ny front

Riktignok har ikke Ford tatt seg råd til å gjøre så mye med bilens bakpart. C-Max har fortsatt vertikale baklykter, i motsetning til S-Max og Galaxy, som har liggende varianter.

Fronten derimot, er fullstendig redesignet. Dagens snille og litt beskjedne ansikt forsvinner - inn kommer en moderne, aggressiv og morsk front. Blant de mest fremtredende designelementene er det store trapes-formede luftinntaket. Dette omkransens av høye, vertikalt monterte tåkelykter. Dette i motsetning til S-Max, som har små, runde tåkelykter - og Galaxy som har kjempestore, liggende varianter.

Men det som kanskje i aller størst grad får den ansiktsløftede C-Max til å fremstå som tøff og sportlig, er at bilen skyver frem "underleppen". Dermed blir C-Max hakket mer aggressiv enn sine storesøsken - verken S-Max eller Galaxy har en slik fremskutt frontspoiler.

Blinklys i sidespeilene

Vis mer


Forøvrig tyder bildene på at Ford, som så mange andre bilprodusenter, har valgt å flytte blinklysene opp i sidespeilene. Det som imidlertid er litt mystisk, er at de gamle blinklysene i forskjermene tilsynelatende fortsatt er på plass. Ble det for dyrt å starte produksjon av nye forskjermer?

Når vi først er inne på lykter kan det også nevnes at baklyktene har fått diodeteknologi.

Oppfrisket interiør

Ford opplyser at også interiøret har gjennomgått oppussing. En nærmere titt på interiørbildene viser at dørpanelene er byttet ut og at bryterpanelet samtidig har fått en ny og tilsynelatende mer ergonomisk plassering. Midtkonsollen er forlenget og møter nå girspak-konsollen. Samtidig er den elektroniske parkeringsbremsen byttet ut med et klassisk håndbrekk. Ford har også har gitt dashbordkonsollen et nytt og mer tidsriktig design. Mange elementer har fått sølvfarve og et dreiebryter-betjent klimaanlegg er på plass. Forøvrig skal materialene generelt ha blitt mer påkostede.

Ikke lenger Ford Focus C-Max

Vis mer


I sammenheng med ansiktsløftingen har Ford også formelt fjernet Focus-betegnelsen fra C-Max-navnet. Dette for å strømlinjeforme navnepolitikken. I denne sammenheng kan det forøvrig nevnes at mange spekulerte i at også Galaxy skulle få et "Max-navn". Årsaken til at så ikke skjedde, er sannsynligvis at Ford mener at Galaxy-navnet er for godt innarbeidet til at det kan kastes på skraphaugen.

Den ansiktsløftede Ford C-Max er ifølge den norske Ford-importøren på plass "våren 2007". Prisene er foreløpig ikke klare.

  • Store bilder av både ny og gammel C-Max samt S-Max og Galaxy finner du her.
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder