C-klasse kommer med stor rumpe

Rett etter at nye C-klasse er på plass i Norge kommer familievarianten. Stasjonsvognen er på plass i Norge januar 2008.

FRANKFURT (DinSide Motor): I Norge selges det flere Mercedes E-klasse som sedan enn som stasjonsvogn. På C-klasse er det helt annerledes. Med lansering av stasjonsvogn regner Mercedes med at salget av C-klasse stasjonsvogn vil ligge på 1.000 enheter i 2008, og at sedan vil ligge på 500 enheter det samme året.

I mindre biler spiller mer fleksible løsninger en viktig rolle. Lastet frem til bakseteryggen og opp til vinduskarmen klarer stasjonsvogna 485 liter. Med maksimal innlasting, nedfelt bakseterygg og last helt til taket klarer den 1.500 liter. Det er dette som er det geniale med stasjonsvogner. Denne nye modellen er betydelig større innvendig enn utgående, og volumet bak er opptil 146 liter større. Det er også mulig med en total lastelengde innvendig på 2,82 meter. Dette bør gjøre at Billyhyllene går rett inn selv om kundene på nye C-klasse kanskje er ferdige med den verste Ikea-fasen av livet.

Motorer

Vis mer

C-klasse kommer med stor rumpe

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Priser og modeller
ModellEffekt i hkPris
C 200T CDI136416 600
C 220T CDI170470 900
C 320T CDI224664 800
C 320T CDI 4Matic224743 200
C 180T K156425 100
C 200T K184478 700
C 230T204595 000
C 280T231663 300
C 350T272831 800


Det er de firesylindrete motorene som kommer til å stå for størstedelen av salget, og særlig vil nok C 200 CDI og C 220 CDI bli dominerende. C 200 CDI har 136 hestekrefter og 270 newtonmeter, og C 220 CDI har 170 hestekrefter og 400 newtonmeter. Prisforskjellen på disse to bilene er drøye 50.000 kroner, men i C 220 CDI får man en betydelig sterkere motor.

På bensinsiden er det C 180 Kompressor og C 200 Kompressor som vil dominere. C 180 Kompressor har 156 hestekrefter og 230 newtonmeter og C 200 Kompressor har 184 hestekrefter og 250 newtonmeter. Prisforskjellen på disse er også drøye 50.000 kroner.

Skal du ha større motor enn dette blir det V6. Da fyker også prisen i været.

Vi hadde kun tilgang til en C 320 CDI med Avantagardepakke. En voldsom motor til denne bilen som også gir et godt drag, selvsagt. Dessverre var ikke noe annet innen vår rekkevidde. Derfor må mer inngående motorsynspunkter på storselgerne vente til vi kjører bilen her hjemme. Tester av C 200 Kompressor og C 220 CDI som sedan, viste i hvert fall at C 220 CDI hadde mer enn nok krefter, og at C 200 Kompressor holder greit til C-klassen. C 220 CDI har altså imponert oss mest hittil, og til tross for at effekten har steget fra 150 til 170 hestekrefter og at dreiemomentet har steget fra 340 til 400 newtonmeter, har forbruket gått ned fra 0,69 til 0,61 liter per mil.

Tre utstyrsversjoner

Innstegsmodellen heter Classic. Den har det samme utstyret som Elegance og Avantgarde, men ser litt annerledes ut. Litt trist vil kanskje noen si, men klassisk. Beveger man seg opp på Elegance skjer det en del, men det er i hovedsak på utseende. Da dukker det opp pyntelister i krom og aluminium, sort B-stolpe, multifunksjonsratt i skinn og 4,5-tommers skjerm, andre seter, 16-tommers felger og interiørbelysningspakke. Videre til Avantgarde mister man stjerna på panseret. Da får man blant annet en sportsligere grill med stor stjerne midt i grillen, felgene vokser til 17 tommer og mer sportslige detaljer.

Toppen av alt er AMG-pakke. Da får man sportseter foran, 3-eket skinnratt, girhendler på rattet, girspak i aluminium, pedaler i rustfritt stål, svart taktrekk, AMG-emblemer, AMG-styling og felger, ovale eksosrør, perforerte bremseskiver, parameterstyring og sportsunderstell.

Priser

C-klassen er velutstyrt og koster fra 416.600 kroner med dieselmotor (C 200 CDI). Det er i utførelse Classic, og hvis man ikke satser i taxibransjen bør man nok friske opp litt. Det finnes mengder av utstyr, og vi ville nok hatt metallic lakk (8.060 kroner), skinnseter (17.750), skinneseter krever også enten Elegance- eller Avantgarde-pakke (19.380 kroner), femtrinns automatgir (31.158 kroner) og ratt og girspak trukket i skinn (2.130 kroner). Dermed koster en rimelig brukbar C200 CDI snaut 500.000 kroner. C 220 CDI havner cirka 50.000 kroner høyere.

Store bilder finner du her.