C-Crosser med 5+2 seter: Ny fransk-japansk SUV

Vi har tidligere prøvekjørt Mitsubishi Outlander og vi omtalte nylig Peugeot 4007. Den tredje av SUV-trillingene, C-Crosser, er Citroëns debut i segmentet.Citroëns første SUV bygges i Japan. Det er Mitsubishi som har ansvaret for produksjonen av alle de tre SUVene, Outlander, 4007 og C-Crosser, men hver får sin egen stil og sine egne spesifikasjoner. Vi synes denne Citroën-SUVen er et stilfullt bidrag til SUV-kategorien.

Her er altså Citroëns første SUV, 7-seteren C-crosser. Mitsubishi sørger for produksjonsfasilitetene og har stått bak det meste av utviklingsarbeidet. PSA-konsernet (Citroën og Peugeot), bidrar med øking av produksjonsvolum samt med introduksjonen av en ny og bedre dieselmotor på 156 hester. I likhet med søstermodellen fra Peugeot skal C-Crosser vises på bilutstillingen i Genève, og lanseringen vil finne sted til sommeren.

Kraftig dieselmotor

Den nye dieselmotoren, som tidligere er blitt introdusert i Peugeot- og Citroënmodeller i en biturboversjon som yter 170 hester, produserer i C-Crosser 156 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og trekker med 380 newtonmeter ved 2.000.

Vis mer

C-Crosser med 5+2 seter: Ny fransk-japansk SUV

  1. Store bilder!
Vis mer


Det gir temmelig spenstige ytelsestall; ifølge Citroën skal bilen greie 0 til 100 på under ti sekunder og en toppfart på 200 kilometer i timen - med føreren alene i bilen, presiseres det.

Ruver godt

Bilen er en størrelse over klassikerne i folkeSUV-klassen. Den er 464 centimeter lang, 181 centimeter bred og 171 centimeter høy medregnet takskinnene. Det er i størrelsesklassen til (utgående) BMW X5. Plassforholdene er naturlig nok de samme som i Outlander fra Mitsubishi, altså riktig bra for kategorien. Bakluken åpnes i to deler - den øvre på klassisk vis oppover, mens nederdelen felles ned, noe som letter inn-og utlasting. Uansett er det adskillig mer praktisk enn en bakdør som er hengslet på siden.

Flerfunksjons firehjulsdriftssystem

Under vanlig kjøring har man valget mellom forhjulsdrift for økonomisk kjøring på tørr og fin vei og automatisk firehjulsdrift hvor kreftene overføres mellom for- og bakakselen ved behov. Når kjøreforholdene blir vanskeligere har man muligheten for å sperre midtdifferensialen for låst firehjulsdrift.

Bra med utstyr

Av standardutstyr er selvfølgelig seks kollisjonsputer og ESP (antiskrenssystem) på plass. Inne i bilen finner man mer enn 20 forkjellige oppbevaringsrom. Koppholdere foran og bak samt midtarmlene med dobbelt oppbevaringsrom og strømuttak hører med. Av tilvalgsmuligheter kan nevnes et heftig Rockford Fosgate stereoanlegg, navigasjonssystem av siste generasjon med 7-tommers fargeskjerm, ryggekamera og bluetooth-system for trådløs kommunikasjon.

  • Store bilder finner du her!
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder